Ny bok: Kan Sverige försvaras - mot vad? En antologi om svensk säkerhetspolitik

Ny bok: Kan Sverige försvaras - mot vad? En antologi om svensk säkerhetspolitik

Kan Sverige försvaras och vilka är hoten mot det svenska samhället idag? Dessa frågor har ställts på spets efter Rysslands aggression i Ukraina och utökade kränkningar av svenskt territorium. NATO-medlemskap är åter ett hett samtalsämne i Sverige och valet 2018 beskrivs som ett NATO-val. Samtidigt står Sverige inför säkerhetspolitiska och ekonomiska utmaningar som kräver en bredare utrikespolitisk diskussion bortom ett ja eller nej till en militärallians.

I boken Kan Sverige försvaras - mot vad? En antologi om svensk säkerhetspolitik samlas några av Sveriges ledande företrädare för politik, akademi och näringsliv och ger sin syn på vad som krävs för att möta de utmaningar som hotar Sverige och det svenska samhället.

Medverkande skribenter i boken:

Peter Hultqvist, Karin Enström, Jan Björklund, Bo Jansson, Helena Lindberg, PM Nilsson, Håkan Buskhe, Gudrun Schyman, Niclas Kvarnström, Dick Harrison, Olle Wästberg, Sven-EricSöder, Annika Nordgren Christensen, Lars Nicander, Hans Blix, Bi Puranen, Mathew Burrows, Stefan Ring, Anna Ek, Bengt Sundelius, Robert Egnell, Andreas Ekman Duse, Martin Hurt, Alex Bollfrass, Laicie Heely och Barry Blechman.

Redaktörer är Johan Bergenäs, säkerhetspolitisk sakkunnnig och verkar som Senior Associate på Stimson Center i Washington DC, samt är strategisk rådgivare till Security Link vid Linköpings universitet och Mats Ögren Wanger, journalist som står bakom en rad uppmärksammade debattantologier och tv-dokumentärer om samhällsfrågor.

För beställning av recensionsex maila till bertil.ekerlid@ekerlids.com tel 070 696 1057.

För kontakt med Mats Ögren Wanger, ring 073 632 1978.

För kontakt med Johan Bergenäs, ring 076 427 82 62

Se mer info på www.kansverigeforsvaras.org