Landsbygdsministern delar ut priset till Årets Ekokrog

På måndag är det White Guide Gala, krogvärldens egen Oscarsgala. Det första pris som delas ut är Årets Ekokrog. Landsbygdminister Eskil Erlandsson förrättar prisutdelningen. Han har ett starkt intresse av ekologisk produktion och Sverige som ett framstående matland.

Den svenska krogvärlden samlas på Grand i Stockholm den 7 mars på den årliga White Guide Galan. Ett stort antal priser ska delas ut till de mest framstående restaurangerna. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson är på plats för att dela ut den första utmärkelsen: Årets Ekokrog. Årets Ekokrog utses av EkoMatCentrum. Utmärkelsen går till en restaurang som bygger sin höga gastronomi på framför allt ekologiska men också på närproducerade råvaror.

-Det är självklart att be Landsbygdsministern om att dela ut priset, säger Carin Enfors på EkoMatCentrum. Eskil har ett starkt intresse av att lyfta fram Sveriges gastronomi, som bygger på naturliga, ekologiska råvaror.

Det är sjätte året som Årets Ekokrog koras. De nominerade är PM&Vänner i Växjö, Skebo Herrgård i Skebo och Villa Anna i Uppsala.

Fem välrenommerade krogar med hög gastronomisk nivå har tidigare fått utmärkelsen: Mistral, Oaxen Skärgårdskrog, Ängavallen, Pontus! och Salt&Brygga.

Carin Enfors, EkoMatCentrum