Ekologiskt ökar stort i offentlig sektor!

Intresset för ekologisk mat är stort i kommuner och landsting. Sektorn fortsätter att ÖKA inköpen av ekologiskt. Detta visar senaste kvartalsstatistiken från DKAB, Dalesjö Konsult AB. Jämfört med 2015 ökade inköpen i år med 13 %, under första kvartalet, och med 11 %, under andra kvartalet. Fortsätter ökningen i samma takt under resterande två kvartal kommer offentlig sektor att nå 33 % ekologiskt vid årsskiftet.

- Det går som på räls, säger Eva Fröman på Ekomatcentrum. Intresset för ekologiskt verkar inte svalna, tvärtom det blir hetare och hetare för varje år. Ekomatcentrums nationella mål, 50 % ekologiskt till 2020 i offentlig sektor, närmar sig snabbt och det verkar inte omöjligt att det nås.

Bakom det revolutionerande stora ekointresset står engagerade kockar på landets förskolor och skolor. Många är de som kämpar för att kunna servera sina matgäster mat av högsta ekokvalité. Med mycket begränsade ekonomiska resurser trollar de fram god ekologisk mat till landets skolbarn. Även sjukhusköken brinner för den hållbara maten. 35 % av maten var ekologisk i landets landsting och regioner 2015.

• lilla ekomatsligan
  • offentlig sektor
  • ekologiskt i offentlig sektor

• Skåne