Ny nivågräns för Ekomatsligan 2016 - minst 30 % ekologisk

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2015 08:30 CEST

Ny nivågräns för Ekomatsligan 2016 - minst 30 % ekologisk

Under nio år har Ekomatsligan följt det nationella målet på minst 25 % ekologiska livsmedel. Eftersom målet var satt till 2010 och mer än 40 % av alla Sveriges kommuner, landsting och regioner redan har egna, högre mål har Ekomatcentrum nu höjt ribban för Ekomatsligan från 25 % till 30 % ekologiskt. Fram till 2020 kommer sedan ribban att höjas med 5 % per år. Beslutet togs med rungande applåder under Ekomatsligan den 16 oktober där 160 representanter från ca 60 av landets kommuner, landsting och regioner närvarade.

Ekomatcentrum gick tidigare i september ut med sitt nya mål: 50 % år 2020, och hoppas att den nya ribban på 30 % 2016 ska inspirera fler till att nå upp till högre mål.

Kommentarer (0)