Svekologiskt premieras på Ekomatsligan

2016 var 33 procent av maten som serverades i offentlig sektor ekologisk (räknat i inköpsvärde). Extra roligt är att 62 procent av det ekologiska var av svenskt ursprung.

Ekologiska inköp i offentlig sektor ökar med 6-7 procent per år. Det enda som kan stoppa ökningen är en bristande tillgång på ekologiska livsmedel. Foodservice vill se mer svekologiskt på marknaden. De svenska konsumenterna ökar sina ekoinköp och är intresserade av att dessa är av svenskt ursprung. Detta har Ekologiska lantbrukarna uppmärksammat och startat en kampanj för att få fler svenska bönder att lägga om till ekologisk produktion. Kampanjen heter Bli ekobonde.nu och stöds av flera stora livsmedelsaktörer på marknaden.

Ekologiska lantbrukarna vill uppmuntra offentlig sektor till ökade svekologiska inköp. Den 29 maj på Ekomatsligan kommer Ekologiska Lantbrukarnas ordförande Anders Lunneryd att premiera den kommun som har uppvisat störst andel svekologiska inköp under 2016. Vilken kommun det blir är ännu så länge en hemlighet.

Minst 90 procent av det inköpta ekologiska köttet, mjölken, mejeriprodukterna, äggen och brödet i offentlig sektor var av svenskt ursprung, både 2015 och 2016. Jämför man med de konventionella inköpen var det bara brödet som till 90 % var svenskt. Endast när det gäller frukt och bär köps det mer svenskt i det konventionella jämfört med det ekologiska. (källa: DKAB Service AB och Ekomatcentrum).

- Detta är fakta som bevisligen går stick i stäv med vad som ofta skrivs i media, dvs att ekologiskt i kommuner och landsting "konkurrerar" med den svenska produktionen. Nu har vi svart på vitt att höga ekologiska inköp bidrar till en ökad svensk ekoproduktion, och att det är de svenska ekologiska producenterna som gynnas, säger Eva Fröman, verksamhetsledare på Ekomatcentrum.

Anmäl dig till Ekomatsligan 2017 med tema Svekologisk.!

Plats: Piperska muren på Scheelegatan  i Stockholm

Datum: 29 maj kl. 9.30-16.00

Anmälan till Ekomatsligan 2017 med tema Svekologiskt.