Två län topper årets Ekomatsliga - vem vinner?

Visste du att landstingen är bättre på ekologiskt än kommunerna? I landstingen är 35 % av maten ekologisk, i kommunerna 31 %. Att alla landsting utom Västerbotten ligger över 20 %. Att 35 % av maten i landstingen och 31 % av all mat som serveras i skolan, förskolan, äldreomsorgen är EKOLOGISK!

Att ekologiskt bröd och kryddor är det offentlig sektor köper minst av medan mjölk och mejeri är det man lägger mest pengar på. Att kaffe och te till 80 % är ekologiskt.

Press är välkommen till EKOMATSLIGAN 2016 – TRENDIG VÄXTMAT AV MJÖL OCH GRYN.

Den 30 maj avslöjar Ekomatcentrum vinnarna i Ekomatsligan 2016. Bästa kommun, bästa region eller landsting och bästa län. Vi utser årets raket – den kommun, region eller det landsting som ökat sina ekoinköp mest och presenterar rykande färska ekosiffror från offentlig sektor. Detta med hjälp av Geoshepherds Eko-karta som visualiserar och levandegör ekostatistiken. http://www.geoshepherds.com/ekokartan

Fingerfood - trendig växtmat av mjöl & gryn är temat för dagen. Sébastien Boudet, en äkta surdegsbagare, inspirerar till ökat brödbak. Kerstin Björklund, Warbro Kvarn berättar om nyttan av mjöl och gryn. Christina Nordin från näringsdepartementet berättar om den kommande livsmedelstrategin, KRAV om ekobrödsmarknaden, kostchefer och kockar från kommuner och landsting berättar om sina resor mot 50 % ekologiskt. Kvarnar och bagerier debatterar bristen på ekologiskt bröd.

Dagens höjdpunkt är när Sébastien Boudet och Ekomatcentrum diplomerar alla landets kommuner, landsting och regioner som nått 30 % ekologiska inköp under 2015. Liksom Polarbröd som instiftat ett Ekobrödspris och delar ut diplom till den kommun som köpt mest ekologiskt bröd under 2015.

Gratis deltagande för press! Mer information om dagen: info@ekomatcentrum.se

• ekobrödspriset
  • eko mat