Vellinge storslagen vinnare i Ekomatsligan 2015

Vellinge har uppnått 57 % ekologiska inköp under 2014 och passerar därmed med god marginal förra årets vinnare Borlänge och Lund, som passande nog hamnade på delad 2:a plats i årets Ekomatsliga med 50 % ekologiska inköp vardera. Vi har därmed tre kommuner som passerat den magiska gränsen 50 % ekologiska inköp.

- Fantastiskt roligt! Vi är ett enormt gött gäng i köken och vi har gjort det här tillsammans, säger en mycket glad Mikael Andersson, kökschef i på Stora Hammar skola i Vellinge, som för övrigt ligger på 95 % ekologiskt för tillfället.

Vellinge nådde inte ända fram förra året, hamnade då på tredje plats, men har nu tagit revanch mot Lund och Borlänge.

- Det har varit tufft men vi har haft politikerna med oss från början och det har varit ett bra stöd, säger Mikael Andersson.

96 kommuner, landsting och regioner nådde 25 % ekologiska inköp under 2014 och klassar därmed in i årets Ekomatsliga.

80 kommuner, 8 regioner och 8 landsting har passerat 25 % under 2014. Det är 40 stycken fler än förra året. 16 kommuner, landsting och regioner har över 40 % ekologiskt och 53 stycken har över 30 % ekologiskt.

Jättekul att så många klassat in i årets Ekomatsliga! Snart får vi införa flera klasser om vi ska få plats med alla vinnare vid diplomeringen i Stockholm, säger Mimi Dekker på Ekomatcentrum.

• ekologiskt i offentlig sektor
  • vellinge
  • ekologisk skolmat