Ekorrens Ekologiska nominerade till Årets Ekostjärna

Ekorrens Ekologiska är ett av tre företag som nominerats till Axfood/Garants pris Årets Ekostjärna. Priset delas ut på Ekogalan 2016 till ett företag som med nytänkande och affärskänsla utvecklat ett eller flera led i värdekedjan "från idé till butik", så att konsumentens urval av prisvärda ekologiska och klimatsmarta produkter i hyllan ökar.

För fjärde året i rad delar Axfood/Garant ut priset Årets Ekostjärna till ett företag som med nytänkande och affärskänsla utvecklat ett eller flera led i värdekedjan "från idé till butik", så att konsumentens urval av prisvärda ekologiska och klimatsmarta produkter i hyllan ökar. I år har urvalet också gjorts utifrån kriteriet ”ekologisk njutning”. Vinnaren utses på Ekogalan 28 januari 2016.

De tre nominerade företagen till Axfood/Garants pris Årets Ekostjärna är:

• Ekorrens Ekologiska
  • The Smiling Group
  • Cum Pane

Ekorrens Ekologiska är nominerade med följande motivering: Ekorrens Ekologiska tillverkar ekologiskt godis helt utan tillsatser, till exempel choklad, gelé- och skumgodis."Att bara välja naturliga och ekologiska ingredienser i godis är att göra något gott ännu godare. Snällt godis som ger oss framtidstro på klimatsmart njutning."

– Det är väldigt roligt att bli nominerad till Årets Ekostjärna. Det är fin respons på det arbete vi gjort med att bygga upp Ekorrens Ekologiska. Med våra produkter vill vi ge konsumenten möjlighet att göra ett ekologiskt och hållbart val även i godishyllan. Vi tror på kraften i att kommunicera ekologi utifrån produkter som sänder positiva signaler, säger Charlotte Bladh André och Erika Hillergren, grundare av Ekorrens Ekologiska.

Under Ekogalan delas även pris ut till Årets Ekobutik, Årets Omläggare, Årets Nybyggnation för hållbart jordbruk och Årets Ekorådgivare.

– Vi har fått fram ett mycket prominent gäng bland landets olika ekoaktörer. En skara väl värda ett pris allihop. Det känns jätteroligt att få uppmärksamma branschens duktiga företag på det här sättet, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb, som arrangerar Ekogalan.

Allt om Ekogalan 2016 på www.ekoweb.nu