Ekorrens Ekologiska till Harvey Nichols i London

Harvey Nichols lanserar Ekorrens Ekologiska godis i samtliga butiker på den brittiska marknaden. På Harvey Nichols fick man upp ögonen för det svenska ekoföretagets produkter när man sökte nyheter till sitt noga utvalda sortiment. Enligt Harvey Nichols ligger både smak, innehåll och förpackningsdesign helt i linje med vad den exklusiva varuhuskedjan står för.

Ekoföretaget Sjölunda Gård tagit fram ett nytt koncept under varumärket Ekorrens Ekologiska. De nya produkterna har fått mycket uppmärksamhet – inte minst utanför Sveriges gränser.

– Vi har satsat på fina förpackningar som kommunicerar ekologi och hälsa på ett modernt och roligt sätt. Våra produkter och det formspråk vi använder har fått flera inköpare över världen att höra av sig. Förutom Harvey Nichols i London har vi blivit kontaktade av inköpare i bland annat Hong Kong, Japan, Taiwan, Sydkorea och Dubai, säger Charlotte André.

Ekorrens Ekologiska har funnits på den svenska marknaden sedan 2009. Företaget har centrala kontrakt med kedjorna inom dagligvaruhandeln. Under 2012 började företaget även exportera till Danmark, Finland och Norge.

– Strukturen i den svenska dagligvaruhandeln gör det nästan omöjligt för ett litet ekoföretag att slå igenom. Från start krävs enorma investeringar i säljkår, butiksmaterial, kampanjbidrag och marknadsstöd. Det är inte många små entreprenörsföretag som har resurser att konkurrera med de stora aktörerna under dessa villkor. Därför är det extra roligt när inköpare från prestigefulla Harvey Nichols hör av sig och vill lyfta fram våra produkter i deras samtliga butiker i Storbritannien, säger Charlotte André.

– Vi identifierar oss starkt med filosofin bakom Ekorrens Ekologiska. Allt från smak, innehåll och förpackningsdesign kommunicerar att produkterna är naturliga och tillverkade på ett hållbart sätt, vilket gör dem perfekta för Harvey Nichols Foodmarkets', säger inköparen Joshua Molina Blackburn.

Ekorrens Ekologiska finns i Harvey Nichols Food Market från och med juni 2013.

För frågor och bilder kontakta: Charlotte André, tel: 0701-885 019, e-post: charlotte@ekorrensekologiska.se