Eldrimners mathantverksturné kommer till Sörmland!

Den 16 januari kl 10.00-16.00 arrangerar Eldrimner - Nationellt resurscentrum för mathantverk en mathantverksdag på Hornuddens trädgård utanför Strängnäs i Sörmland. Mathantverksdagen vänder sig till både mathantverkare och kockar. Med på resan är välrenommerade ekokocken Ulrika Brydling som med sin gedigna kunskap och uppfinningsrikedom tar mathantverket till tallriken och skapar menyer utöver det vanliga. Dagens deltagare tar med sig sina hantverksmässigt gjorda produkter som ingår i dagens meny som bland annat består av gäddfärsbullar i must och friterad nakenhavre med tomatchutney och inlagd svamp.

Eldrimner berättar om sin verksamhet som både ska stimulera befintliga mathantverkare att utvecklas och bidra till att nya företag startas.

- Vår vision är att det år 2020 ska finnas 10 000 mathantverkare i Sverige. Det behövs för att vår landsbygd ska leva, för att jordbruken ska kunna överleva och för att turister ska vilja besöka Sverige, det nya matlandet, säger Bodil Cornell, verksamhetsledare på Eldrimner.

Hornuddens trädgård är en ekologisk trädgård som driver restaurang, gårdsbutik och café. Det ligger vid Mälarens strand mellan Strängnäs och Enköping och erbjuder boende och egen gästhamn. Vägbeskrivning: http://www.hornudden.net/?id=31

Som journalist är du också varmt välkommen!

Kontakta Karin Sundström, 070-674 60 72, karin@eldrimner.com

• hornuddens trädgård