Fransk ostmagiker ger kurs på Tivars Gård

Michel Lepage har under snart 20 års tid regelbundet återvänt till Jämtland för att dela med sig av sin stora kunskap inom gårdsystning.

-Han har betytt oerhört mycket för utvecklingen av gårdsmejerier, inte bara i Jämtlands län utan i hela Sverige, säger Birgitta Sundin, Eldrimner - nationellt resurscentrum för mathantverk. 15-19 oktober pågår kursen som är förlagd till Tivars Gård på Noderön. Eldrimner är arrangörer.

Michel Lepage är en mycket kunnig och erfaren gårdsystningsrådgivare från södra Frankrike. Han har en gedigen utbildning inom ystning och mejeri samt erfarenheter från både industri- och hantverksmässig produktion. Han har arbetat professionellt som rådgivare sedan 1984 och är anlitad världen över.

På kursens schema står mjölkens kemi och mikrobiologi samt tillverkning av mjuka osttyper som camembert och mjuka ostar med kittyta typ Münster. Även pressade osttyper, blåmögelost, feta och mozzarella ska tillverkas. Kursen tolkas av Gert Andersson - Raftsjöhöjdens Gårdsmejeri.

Tivars Gårdsmejeri ligger på Norderön 2 mil från Östersund.  För vägbeskrivning och mer information se www.tivars.se.

Kontaktperson Eldrimner: Karin Sundström, 070-674 60 72, karin@eldrimner.com      www.eldrimner.com

• kurs
  • mejeri