Mathantverksdagar - Sverige runt!

Intresset för mathantverk bara ökar. Hantverksmässigt tillverkade livsmedel, unika produkter med en smak och identitet som inte industrin kan ta fram. Eldrimner - nationellt resurscentrum för mathantverk reser runt Sverige och bjuder in till mathantverksdagar!

Nu på onsdag, den 27 januari, har turen kommit till Västerbotten, kl 10.00-16.00 i Vindeln på Hotell Forsen. Välkomna är alla mathantverkare i Västerbotten och alla som är nyfikna på och funderar på att starta inom denna framtidsbransch, samt de som arbetar inom en organisation eller ett nätverk med anknytning till mathantverket. Medverkar gör fantastiska mathantverkare som denna dag ger gratis rådgivning inom branscherna charkuteri, mejeri, bröd, bär och grönsaker.

Dagen inleds med en mathantverksfika med produkter från de medverkande rådgivarna varefter Eldrimner informerar om verksamheten och om de planer som finns för framtiden. Korta inspirationsfilmer om unga mathantverkare och från succémässan - Smaklust i Stockholm kommer att visas och i grupper kommer man att diskutera vilka hinder och behov som finns för att kunna utveckla företagandet samt hur Eldrimner kan samverka med regionen. Därefter följer den inspirerande branschvisa rådgivningen. Tex kommer Tor Norrman från Skärvångens bymejeri som rådgivande mejerist!

För mer information se: www.eldrimner.com

Anmäl er gärna till Bent-Åke Nässén, 063-14 60 45 eller bengt-ake@eldrimner.com

Varmt Välkomna

Presskontakt: Karin Sundström, 063-14 60 72, 070-674 60 72

• utbildning
  • mattraditioner
  • ungdomar
  • äkta mat

• Västerbotten

är ett nationellt centrum för mathantverk. Vi hjälper mathantverkare i starten och i utvecklingen av företagen. Vi ger råd och stöd, inspirerar och förmedlar kunskap. Hos oss är företagarna med och formar verksamheten.

är en varsam förädling av i huvudsak lokala råvaror, i liten skala, ofta knuten till gården. Man arbetar med naturliga processer och människan och handen är närvarande genom hela produktionskedjan. Det småskaliga mathantverket ger unika produkter med smak, kvalitet och identitet som inte industrin kan ta fram.