Mathantverksläger för ungdomar i Oviken

Ungdomar söker gamla mattraditioner och skapar nya

Mathanverksläger och buffé i Oviken 19-21 januari 2010

Ungdomar från kommunerna Strömsund, Bjugn (på Fosen) i Sör-Tröndelag och Levanger i Nord-Tröndelag kommer till Oviken den 19-21 januari. Det är Interregprojektet Söka Gammalt – Skapa Nytt hos Eldrimner som arrangerar ett Mathantverksläger för restaurangelever på tre gymnasieskolor, sammanlagt 24 elever. Syftet är att visa vad traditionellt mathantverk i Jämtland och Tröndelag är. Antingen för att ge inspiration till att bli mathantverkare själva, dvs entreprenör inom småskalig matförädling. Eller att ge inspiration och kännedom för att använda mathantverk och lokala råvaror i menyer i sitt framtida yrke som kock och inom restaurangvärlden.

Praktik, kock-workshop och buffé

Eleverna börjar med att åka ut på praktik på tisdag eftermiddag på fyra platser. På onsdagen har de Kockworkshop tillsammans med Ulrika Brydling på Myrvikens skola. 1/4 av gruppen är parallellt på praktik igen hos Oviken Ost. Som final och resultat av alla praktiska moment dukas det upp en buffé på Myrvikens skola på onsdag kväll kl 18.00. Buffén blev snabbt fulltecknad från de inbjudna gästerna hos Hembygdsföreningen, personal på Myrvikens skola, Tossåsens sameby m fl.

Ulrika Brydling

är frilansande kock, tränare av juniorkocklandslaget OS 2008 samt tidigare krögare av Marmite i Åre. Hon kommer att leda en kreativ kock-workshop där traditionella råvaror mixas med modernt mathantverk och tillagas i nya spännande recept.

Söka Gammalt – Skapa Nytt

Är ett Interregprojekt mellan Jämtlands län och Nord- och Sör- Tröndelag fylken. Organistioner och projektägare är Eldrimner, Maere landbruksskole (Nord-Tröndelag) och Oi! Tröndersk mat og drikke (ett bolag för matproducenter i Sör-Tröndelag). Projektet syftar till att lyfta fram och utveckla traditionellt mathantverk i regionen. Vi inspirerar till entreprenörskap som bygger på det traditionella mathantverket genom kurser, studieresor, dokumentation och event.

Kontakt och Information

Anna Berglund, Eldrimner, 070-388 60 63

Projektledare Söka Gammalt Skapa Nytt

• mattraditioner
  • ungdomar
  • äkta mat

• Jämtland

är ett nationellt centrum för mathantverk. Vi hjälper mathantverkare i starten och i utvecklingen av företagen. Vi ger råd och stöd, inspirerar och förmedlar kunskap. Hos oss är företagarna med och formar verksamheten.

är en varsam förädling av i huvudsak lokala råvaror, i liten skala, ofta knuten till gården. Man arbetar med naturliga processer och människan och handen är närvarande genom hela produktionskedjan. Det småskaliga mathantverket ger unika produkter med smak, kvalitet och identitet som inte industrin kan ta fram.