​​Sveriges bästa mathantverksöl ska koras på Öppna SM i mathantverk

För första gången kommer det att gå att tävla i en klass för öl och en för vin, cider och övriga jästa drycker på öppna SM i mathantverk som Eldrimner anordnar i oktober.

-Det har varit stor efterfrågan på att få tävla med framför allt öl och även vin, säger Aleksandra Ahlgren som är tävlingsledare för SM.

Vilka klasser som ska vara med i SM beslutas i tävlingsrådet och bygger på efterfrågan, vad som ligger i tiden och ska vara i linje med Eldrimners kursutbud. Enskilda mathantverkares önskemål och frågor kring klasser tas också upp till diskussion i tävlingsrådet och har inverkan på vilka klasser som tas med.
Vin har tidigare funnits med men då bedömdes kvaliteten vara så låg att klassen fick vila.

-Tidigare har det inte heller funnits tillräckligt med svensk råvara för öl men nu bedömer bransch- och tävlingrådet att det gör det, säger Aleksandra Ahlgren.

-Det känns otroligt roligt att de här klasserna nu är med i tävlingen. Jag hoppas på många deltagare, säger Karin Hillström som är juryordförande i klassen för jästa drycker.
Totalt finns det hela 50 tävlingsklasser i årets öppna SM i mathantverk som äger rum i Åre 24 – 26 oktober i samband med mathantverksmässan Særimner.

Minst sex produkter måste vara anmälda i varje klass för att klassen ska genomföras.

Mer information: Aleksandra Ahlgren, tävlingsledare öppna SM i mathantverk, 010 – 225 33 57

Karin Hillström, juryordförande för jästa drycker i öppna SM i mathantverk, 073 – 320 06 42