Vad gör du när drunkningsolyckan är framme?

Sommaren har närmat sig med stormsteg och hettan får även den mest motvilligaste badkrukan att vilja ta sig ett dopp eller två. Tyvärr är inte sol och bad undantag från olyckor och dödsfall, redan under 2019 har 19 personer omkommit i drunkningsolyckor. Under 2018 omkom 135 personer i drunkningsolyckor varav en tredjedel av dessa var badolyckor. Så hur kan vi motverka att drunkningsolyckor inträffar och, kanske det viktigaste av allt, hur ska du agera när olyckan är framme?

Hur antalet drunkningsolyckor kan minskas
Det finns ett antal olika åtgärder som kan vidtas för att minska antalet drunkningsolyckor. Några exempel är att öka simkunnigheten, alltid använda flytväst, undvika alkohol och uppdatera livräddningskunskaperna genom att regelbundet utbildas i HLR och första hjälpen. Det gäller även att ha ögonen öppna på stranden och hålla uppsikt över mindre simkunniga, oftast yngre personer.

Det kan dessutom behövas slås hål på fördomar om drunkning. Den som drunknar gör det tystare än vad du kan tro och låter inte som att den befinner sig i en nödsituation på långt håll. Förklaringen till detta är att när lungorna fylls med vatten istället för syre är det inte möjligt att ropa på hjälp. Tecken på drunkning är bland annat att på ett panikartat sätt försöka klättra upp ur vattnet med armarna och att desperat kippa efter luft med munnen.

Rädda liv med 5 inblåsningar, 30-2 mitt och hjärtstartare
Om du ser någon som håller på att drunkna ska du se till att få upp personen från vattnet. Är personen inte medvetande du ska påbörja hjärt-lungräddning (HLR) där du inleder med 5 inblåsningar. Fortsätt sedan med 30-2 mitt på; det vill säga 30 kompressioner varvat med 2 inblåsningar. Ring 112 och sätt på högtalaren och hjälps åt med livräddningen om det finns flera personer på plats. Finns det tillgång till hjärtstartare ska denna användas, det ökar chansen för den drabbade personen att överleva. Tänk på att torka av personens bröstkorg innan du fäster hjärtstartarens elektroder.

Var finns badplatsens närmaste hjärtstartare?
Hjärtstartare finns numera på de flesta offentliga platser. Ett tips är att surfa in på Hjärtstartarregistret för att hitta en hjärtstartare nära dig innan du och ditt sällskap ger er iväg och badar. Här är exempelvis hjärtstartare nära Ribersborgs strand i Malmö:

Om du inte ska bada vid en offentligt strand är det viktigt att ha uppsikt över andra i din omgivning och se till att livräddningskunskaperna är färska. Det finns även appar, som SMS-livräddare, där du enkelt kan få kontakt med frivilliga livräddare som kan hjälpa dig i nöd.