Enkla tips på besparingsåtgärder på energimöte

Nyhet   •   Maj 07, 2019 10:16 CEST

Mats Bergholtz på Stockholm Exergi

– Vår satsning på energibesparande åtgärder är bra både för plånboken och miljön. Vi vill använda Sjöstan lite som en testbädd för våra lösningar och bjuder därmed in bostadsrättsföreningarna att ingå i projekt som sänker energiförbrukningen i fastigheterna, säger Mats Bergholtz på Stockholm Exergi.

Stockholm Exergi presenterade tre sätt att sänka energianvändningen via effektivare styrning. Det handlar både om smartare styrning av systemen men också om att kapa effekttopparna i värmesystemen. Man presenterade även en årstidsbaserad ventilation som gör att vi inte släpper ut för mycket av värmen från lägenheterna.

Nu erbjuder Stockholm Exergi medlemmar i ElectriCITY:s en analys av värmesystemen i Sjöstadens fastigheter. Till förfogande ställer företaget sina energiexperter som gör en kvalificerad bedömning av olika förbättringsåtgärder. Det kan vara enkla åtgärder, som att installera digitala sensorer som synliggör förbrukningen i den enskilda bostaden.

– Vi tror att mycket energi och kostnader kan sparas bara genom att tydliggöra förbrukningen. Det skapar en medvetenhet hos bostadsrättsföreningarna och de boende. Kanske är man beredd att sänka inomhustemperaturen med någon grad, eller genomföra någon annan åtgärd som man själv styr över, säger Mats Bergholtz.

På mötet deltog även Kenneth Johansson från elnätsbolaget Ellevio. Han berättade om den utmaning som hela Stockholm står inför när det gäller den framtida nätkapaciteten. Efterfrågan på el ökar och det finns risk för brist under vissa perioder, framför allt under vintertid då förbrukningen är allmänt hög.

Kommentarer (0)

Kommentera