Pressmeddelande -

Electrolux Home går mot strömmen - expanderar med flera nya butiker redan i höst

Electrolux Home öppnade i våras en butik i Halmstad. Den blev genast en succé. Sammanlagt planerar Electrolux Home nu 2-3 nya butiker under 2012-2013 i Stockholms- respektive Göteborgs-området. Rekryteringssatsningen som genomförts har gett bra respons, visat på realistiska planer och intresset för butikskedjan har varit stort.

”Det är roligt att kedjan växer organiskt. Med tanke på nuvarande konjunkturläge känns det bra att vi har egen tillväxt. Många visar intresse för kedjan, vilket gör att vi just nu har en kö av duktiga och kapitalstarka entreprenörer som vill öppna en Electrolux Home-butik”, säger Eva S. Halén, VD på Electrolux Home AB.

Annonsering efter franchisetagare i Stockholm har gett stort intresse. Därför kommer annonsering nu även ske i Göteborgsområdet under september, fokus på områdena Sisjön och Partille.

Butiker på frammarsch

Just nu byggs en helt ny Electrolux Home-butik i handelsområdet Samarkand i Växjö, med öppning i mitten av oktober. De båda franchisetagarna, Christina Juhlin och Henrik Karlsson, kommer från vitvarubranschen och har jobbat många år tillsammans på Expert.

”Vi har länge drömt om att göra något eget. Electrolux Homes franchisekoncept lockade oss. Med Electrolux Home får vi möjlighet att bli egenföretagare, men med den trygghet som ett etablerat franchisekoncept ger. Hängslen och livrem helt enkelt –vilket är en trygghet när man tar språnget att starta eget”, säger Christina och Henrik.

Följ bygget av Växjö-butiken via Facebook: https://www.facebook.com/ElectroluxHomeVaxsjo

Butiken i Halmstad har gått över förväntan sedan start. Kundtillströmningen har kontinuerligt ökat och försäljningen i takt med det. Kökskunderna är de som visat störst intresse.

”Jag valde konceptet Electrolux Home för att det erbjöd mig flera ben att stå på och är ett starkt och stabilt varumärke att ha i ryggen. Sentens kök och förvaring ger bra möjligheter. Parallellt driver jag en snickeriverksamhet som förses med gott om installationsjobb. Möjligheterna med vårt sortiment är nästan obegränsat”, säger Stefan Lindblad.

Stefan Lindblad från butiksinvigningen. De 200 inbjudna gästerna fick avnjuta mat från Tomas Diederichsen, Årets Kock 2011.

Ullared får också en ny Electrolux Home-butik i höst, när den gamla butiken flyttar för att ge plats till ett nytt hotell. Den nya Home-butiken blir dubbelt så stor och utställningen rymmer sju stycken Sentens kök.

”Vi har haft ett enormt stöd av Electrolux Home i planeringen av butiken. Det har gett mig en bra avlastning då jag parallellt varit väldigt involverad i det gemensamma hotellprojektet med Gekås” säger Leif Svensson, franchisetagare i Ullared.

”Vi vill gärna etablera på andra orter och på fler platser i Stockholmsregionen. Något som jag tror är fullt möjligt inom snar framtid.” säger Eva S. Halén, VD på Electrolux Home AB.

Nya köket Kust Design Grafit från Sentens finns i butik i september.

För mer information vänligen kontakta:

Eva S Halén, VD;

eva.s.halen@electrolux.se Telefon: 08 – 738 76 46

Franchisekedjan Electrolux Home, som startade 1995, har cirka 60 butiker i Sverige. Electrolux Home är butikskedjan för hela köket och erbjuder kompletta köks- och förvaringsinredningar, vitvaror och ett brett sortiment av utvalda cook-shop och småelsprodukter. Kök och förvaring säljs under det egna varumärket Sentens. Hos Electrolux Home får kunderna hjälp hela vägen: Från inspiration och ritning till leverans, installation, montering och finansiering. Electrolux Home AB är ett helägt dotterbolag inom Electrolux-koncernen.