Ineffektiv förvaring äter upp dyrbar boyta!

Blogginlägg   •   Nov 28, 2017 10:20 CET

Elfa presenterar Förvaringsrapporten 2017.

Hur många kvadratmeter använder du till förvaring hemma och hur mycket har du betalat för den ytan? Kanske kan du optimera din förvaring, t.ex. genom att förvara hela vägen upp till taket, eller att använda utdragbara backar istället för hyllor och istället få mer plats att leva på?

Elfas Förvaringsrapport 2017 har kartlagt hur stor del av boytan som används till förvaring, det vill säga garderober/förråd samt golvytor som upptas av förvaringsmöbler eller löst förvarade föremål (baserat på respondenternas egen uppskattning). Resultatet visar att svenskar i lägenhet använder i genomsnitt 19 kvadratmeter av sin boyta till förvaring. Bland svenskar boende i villa är motsvarande siffra 31 kvadratmeter.

Stockholmare i lägenhet använder i genomsnitt 19,4 kvm till förvaringsyta, vilket motsvarar ett värde av drygt 1,4 miljoner kronor. Baserat på det genomsnittliga kvadratmeterpriset för lägenheter i Stockholm (aug 2017).

För tredje året i rad presenterar Elfa ”Förvaringsrapporten”, en nordisk undersökning som kartlägger vanor och attityder till förvaring och hur vi organiserar våra hem. Drygt 4 000 personer från Sverige, Danmark, Norge och Finland har medverkat i undersökningen, som genomförts av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Elfa.

Kommentarer (0)