10 000 har talat: Det här önskar vi oss till jul

En smart-tv ligger överst på svenskarnas önskelista, följt av bärbar dator och surfplatta. Det visar en färsk undersökning från Elgiganten.

– Våra produkter står högt på mångas önskelistor och allt tyder på att det kommer att ligga fler elektronikprodukter under granarna i år än någonsin tidigare. Vi vet också att många av våra kunder funderar över vad de ska köpa till familj och vänner och under julhandeln har vi ett viktigt uppdrag i att hjälpa dem att hitta de rätta julklapparna. Som ett led i det har vi lanserat en julklappshjälpare på elgiganten.se som vi hoppas kan underlätta julhandeln för många av våra kunder, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Tipsen i julklappshjälparen baseras på svaren från en kundundersökning med över 10 000 svenska respondenter som själva fått sätta samman en önskelista baserad på produkter både från Elgigantens sortiment och från andra branscher.

– I tillägg till topplistan vet vi att produkter för hälsa- och välmående kommer att vara populära julklappar tillsammans med spelkonsoler, spel och film. Även aktivitetsarmandet och smartklockan kommer har ökat i efterfrågan. Men vår bedömning är att den stora efterfrågan i kombination med det breda utbudet kommer att göra den trådlösa högtalaren till årets storsäljare och julklapp, säger Niclas Eriksson.

Svenskarnas 10 mest önskade elektronikklappar
1. Smart-tv: Elgiganten har noterat en ökning en stadig ökning i TV-försäljningen under december de senaste åren och idag går det att hitta en smart-tv från 3000 kronor. Förväntade storsäljare till jul är Saumsungs 6-serie (primärt 6275) och Philips 7-serien.

2. Bärbar dator: Trenden går allt mer mot så kallade ”2-in-one” med dator och surfplatta i ett och mot färgglada datorer. Förväntade storsäljare till jul är Macbook Air från Apple samt HP X360 och Surface Pro 3 som också kan användas som surfplatta.

3. Surfplatta: Samsung Tab S och iPad Air 2 är förväntade storsäljare under julhandeln.

4. Smarttelefon: Starkt efterfrågade iPhone 6 och Sony Xperia Z3 är förväntade storsäljare.

5. Stereoanläggning: Vi ser en växande trend där allt fler svenskar vill ha en så kallad multiroom-lösning med högtalare i flera rum. Harman Kardon är förväntade storsäljare.

6. Trådlösa högtalare: Behovet av trådlösa högtalare har ökat dramatiskt med kundernas tillgång till smartphones, surfplattor och utbudet av strömmad musik och film. Elgigantens bedömning är att den stora efterfrågan i kombination med ett brett utbud gör att trådlösa högtalare blir årets storsäljare och julklapp.

Testvinnaren AudioProAddOn T9 och Jensen Buddy är förväntade storsäljare under julen.

7. Apple-TV/Chromecast

8. Köksmaskin: OBH Nordica Hercules 6684 förväntas bli julens storsäljare.

9. Stationär PC

10. Actionkamera: En produkt som exploderat i popularitet! GoPro Hero4 är den förväntade storsäljaren.