Barn- och ungdomshabiliteringsavdelning får Elgigantens öppningsstipendium i Kungsbacka: Datagym för roligare träning

Sjukgymnast Therése Rukin från Drottning Silvias Barn- och ungdomssjukhus i Göteborg får genomgång av Nintento Wii av butikschef Igor Radacovic, El-Giganten Kungsbacka Fotograf är: Bengt Karlsson, Norra Hallands Tidning

Elgigantens öppningsstipendium i Kungsbacka tilldelas projektet Regionala barn- och ungdomshabiliteringen, Drottning Silvias barn och ungdomssjukhus vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, genom sjukgymnast Therése Rukin. De 50 000 kronorna ska användas till att skapa ett datagym där dataspelen ska integreras i träningen.

- För barn och ungdomar som måste träna hela livet kan dataspelen vara ett instrument för att stärka motivationen. Det finns många spel idag med fokus på rörelse och all rörelse är ju träning!, säger Therése Rukin, sjukgymnast på avdelningen och den som skickade in ansökan.

Elgigantens öppningsstipendium syftar till att uppmuntra lokala projekt med mål att öka kunskapen och glädjen kring användandet av ny teknik. Utvecklingen inom det här området har gått oerhört snabbt de senaste åren. Produkterna har blivit mycket roligare men de har också blivit ett viktigt inslag i utbildning och läroprocesser. Elgiganten vill verka för att alla människor oavsett ålder, kunskap, fysiska möjligheter, eller ekonomiska förutsättningar ska kunna ta del av den nya tekniken och de möjligheter de för med sig

- Det är alltid roligt att hjälpa barn och det här är ett fantastiskt projekt där den nyaste tekniken används i de här barnens livsviktiga träning, säger Igor Radakovic, varuhuschef på Elgiganten i Kungsbacka.

Det planerade rummet är strax under 20 kvadratmeter och Therése är nu i färd med att planera hur det ska utformas. Rummet ska vara ljus och rent på prylar för att fokus ska vara på träningen. Therése planerar använda stipendiet till inköp av en större platt-TV och dataspel, bland annat Nintendo Wii fit och Ps2 EyeToy®. Hon ser fram emot att få vägledning från Elgiganten om vilka spel och produkter hon ska välja. Elgiganten kommer också att hjälpa till med att installera produkterna på avdelningen. Om tre månader sker en uppföljning av projektet.

Juryn för Elgigantens öppningsstipendiums motivering:
Att skapa ett datarum med dataspel på avdelningen och dra fördel av barnens dataintresse i rehabiliteringsarbetet är en innovativ idé för att underlätta de funktionshindrade barnens träning. Elgiganten vill främja detta genom att dela ut Elgiganten i Kungsbackas öppningsstipendium till projektet.

För mer information kontakta:
Anna Lundwall, pressansvarig Elgiganten, mobil: 070-359 36 36
Igor Radakovic, varuhuschef Elgiganten Kungsbacka: 070-174 01 45

Elgiganten är Sveriges ledande varuhuskedja inom hemelektronik och vitvaror och tredje största detaljhandelsföretaget inom sällanköpsvaror. Elkjøp-koncernen är Nordens största återförsäljare av hemelektronik och vitvaruprodukter och omsatte räkenskapsåret 2006/07 16,8 miljarder NOK med ett resultat på 1,1 miljarder NOK. I Norden finns totalt 251 varuhus och butiker och ca 3750 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det nästan 100 000 kvm stora centrallagret i Jönköping. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag ca 1600 medarbetare och 61 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc. För mer information, se: www.elgiganten.se, www.elkjop.no, www.dsgiplc.com

• Kungsbacka