Befarad bristsituation men El-Giganten har säkrat tillgången på vägg-tv inför jul

Tidigare i oktober har marknadsaktörer inom hemelektronik varnat för att tillgången på LCD- och Plasma-skärmar i Sverige kan ta slut lagom till jul. Detta gäller dock inte för Sveriges största hemelektronik- och vitvarukedja, El-Giganten, som har säkrat upp tillgången inför julhandeln med hjälp av sin internationella inköpsorganisation. Som del av en stor europeisk kedja, brittiska DSG International, har El-Giganten en stor inköpsorganisation som köper direkt fabrik och därför har man tidigt lyckats säkra tillgången inför julhandeln. – Vi ser inte att det skulle bli någon brist på vägg-tv i våra varuhus inför julhandeln. Vi förutspådde tidigt den förväntade höga efterfrågan och har säkrat upp stora volymer direkt från fabrik till våra centrallager i Europa, säger Per Sigvardsson, vd för El-Giganten. Mindre aktörer på hemelektronikmarknaden står ofta i beroendeställning till leverantörernas prioriteringar under en bristsituation. El-Giganten kan med hjälp av den starka europeiska inköpskraften säkra tillgången i varuhusen. – Jag tror att oron är överdriven och enda anledningen till att vi skulle få slut på lagren är om alla andra står helt utan och efterfrågan hos oss blir långt högre än våra högt ställda prognoser, avslutar Per Sigvardsson. Samtidigt som försäljningen ökar kraftigt driver El-Giganten ned priserna på vägg-tv och presenterade tidigare i höst marknadens första 42’’ Plasma-tv under 10 000kr. För mer information, vänligen kontakta Per Sigvardsson, vd, telefon: 070-174 00 50 per.sigvardsson@giganten.se El-Giganten är Sveriges ledande varuhuskedja inom hemelektronik och vitvaror. Elkjøp-koncernen är Nordens största återförsäljare av hemelektronik och vitvaruprodukter och omsatte räkenskapsåret 2004/05 13,8 miljarder SEK med ett resultat på 895 miljoner SEK. I Norden finns totalt 180 varuhus och butiker. El-Giganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag 1200 medarbetare och 48 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc. För mer information se www.elgiganten.se