Dramatiska expansionsplaner: 25 nya Elgiganten-varuhus etableras runtom i Sverige

Samtidigt annonserar Henrik Bjönnes ett helt nytt butikskoncept som utvecklats för att möta kundens förändrade efterfrågan och konsumtionsvanor. Först ut med det nya upplägget är varuhuset på Kungsgatan i Stockholm, som nyinvigs kl. 07.00 den 16 augusti. Sedan det första varuhuset öppnade i Sverige, den 28 september 1994, har Elgiganten vuxit till att bli Sveriges ledande hemelektronikkedja och landets tredje största detaljhandelsföretag inom sällanköpsvaror efter IKEA och H&M. Den positionen ska stärkas ytterligare nu, när vd Henrik Bjönnes planerar 25 nya varuhus, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, inom tre till fem år. - Genom att gå in på 25 nya orter ökar vi vår marknadspenetration och volym avsevärt, vilket skapar ännu bättre förutsättningar att leva upp till visionen att alltid erbjuda ett brett sortiment av de mest välkända varumärkena till de lägsta priserna. En annan självklar fördel är alla de arbetstillfällen nyetableringarna kommer att generera, säger Henrik Bjönnes. Även de befintliga varuhusen står i fortsatt starkt fokus. Elgiganten växte med 20% det senaste räkenskapsåret (1 maj 06 – 30 april 07), samtidigt som branschen i övrigt växte 6%. Genom ett nytt butikskoncept, nya varugrupper och fler livsstilsprodukter räknar Henrik Bjönnes med att öka försäljningen i storleksordningen 50% inom tre till fem år. Två nyheter är särskilda avdelningar för varumärkena Apple och Bose. - Våra kunders konsumtionsmönster har förändrats, nu det är många fler som väljer varumärken för att uttrycka sin identitet. Dessutom har vi sett en ökad efterfrågan på ”one stop shopping”, det vill säga möjligheten att inhandla inte bara spis eller kyl utan även köksinredning och kökstillbehör, samt kunna handla kontorstillbehör där man investerar i en dator eller skrivare, säger Henrik Bjönnes. Först till kvarn belönas Först ut med Elgigantens nya butikskoncept är varuhuset på Kungsgatan 12-14 i Stockholm, som nyinvigs kl. 07.00 den 16 augusti. Varuhuset blir ett enormt hemelektronikcentrum mitt i innerstan, med en försäljningsareal på 2000 m2 (dubbelt så stort som innan nysatsningen). De 20 kunder som står längst fram i kön på invigningen kommer att belönas med presenter, och till varuhusets allra första kund väntar en hemlig överraskning. -------------------------------------------------------- De orter där nya Elgiganten-varuhus planeras är: Kungsbacka, Mariestad, Härnösand, Kalmar, Mora, Värmdö, Enköping, Trelleborg, Märsta, Falkenberg, Ängelholm, Strömstad, Falun, Karlskoga, Nässjö, Gislaved, Katrineholm, Ljungby, Haparanda, Ludvika, Oskarshamn, Karlshamn, Nyköping, Falköping, Köping Om Elgiganten Elgiganten är Sveriges ledande varuhuskedja inom hemelektronik och vitvaror och tredje största detaljhandelsföretaget inom sällanköpsvaror efter IKEA och H&M. Elkjøp-koncernen är Nordens största återförsäljare av hemelektronik och vitvaruprodukter och omsatte räkenskapsåret 2006/07 16,8 miljarder NOK med ett resultat på 1,1 miljarder NOK. I Norden finns totalt 251 varuhus och butiker och ca 3750 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 93 000 kvm stora centrallagret i Jönköping. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag ca 1500 medarbetare och 57 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc. För mer information, se: www.elgiganten.se, www.elkjop.no, www.dsgiplc.com