El-Giganten introducerar prispressad tjänst för digitalkopior -- Halverar priset till 99 öre kopian jämfört med flera ledande aktörer*

El-Giganten är en av Sveriges ledande aktörer inom digitalfoto. Nu kompletterar El-Giganten sitt erbjudande med en framkallningstjänst för papperskopior från digitala bilder. Prissättningen är aggressiv med 99 öre från första kopian, vilket är halva priset jämfört med andra ledande aktörers pris idag. Ambitionen är att bli störst i Sverige på digitalfotoframkallning. Teknikskiftet från analoga till digitala kameror innebar att framkallning av papperskopior under några år minskade i volym. Digitalfotomarknaden har mognat och fler och fler konsumenter inser värdet av traditionella fotoalbum och fysiska foton från digitalkameran. Efterfrågan på framkallningstjänster ökar markant och för att möta denna efterfrågan kompletterar nu El-Giganten sitt erbjudande med en framkallningstjänst, aggressivt prissatt från 99 öre per kopia (10 cm). – Vi har tagit en marknadsledande position på digitalkameramarknaden men har saknat ett bra erbjudande för fotokopior. Vi har nu tillsammans med vår leverantör skapat ett attraktivt och hårt prispressat erbjudande som samtidigt erbjuder hög kvalitet på Kodak-papper. Vår ambition är att på kort tid bli marknadsledare inom digitalfotoframkallning, säger Per Sigvardsson, vd på El-Giganten. Fakta och priser Bilderna laddas upp på El-Gigantens hemsida http://www.elgiganten.se och kan hämtas avgiftsfritt på valfritt varuhus eller skickas direkt hem till kunden mot en lägre avgift. Digitalbilderna framkallas och kopieras på Kodak Royal-papper av El-Gigantens leverantör CeWe Color i Danmark. Format 10 cm Pris per bild: 0:99 kr Storlek 3:4 10,2 x 13,6 Storlek 2:3 10,2 x 15,3 Format 13 cm Pris per bild: 5 kr Storlek 3:4 12,7 x 16,9 Storlek 2:3 12,7 x 19 Format 15 cm Pris per bild: 7 kr Storlek 3:4 15,2 x 20,2 Storlek 2:3 Inte möjligt (15x20-förhållandet är 3:4) Format 20 cm Pris per bild: 14 kr Storlek 3:4 20,3 x 27 Storlek 2:3 20,3 x 30,5 Avgifter: Avhämtning i valfritt varuhus: 0:00 kr eller med post: 39:00 kr *)El-Gigantens prisjämförelse 2006-03-01, pris från första kopian 10 cm: Fotoquick – 1:99, Extrafilm – 1:95, Expert – 2:95, OnOff – 2:95, SIBA – 2:95 För mer information, vänligen kontakta Per Sigvardsson, vd El-Giganten, telefon: 070-174 00 50 Mark Hammarberg, försäljningschef, telefon: 070-174 00 65 El-Gigantens pressrum: http://www.newsdesk.se/pressroom_view.php?accountId=1248 El-Giganten är Sveriges ledande varuhuskedja inom hemelektronik och vitvaror. Elkjøp-koncernen är Nordens största återförsäljare av hemelektronik och vitvaruprodukter och omsatte räkenskapsåret 2004/05 13,8 miljarder SEK med ett resultat på 895 miljoner SEK. I Norden finns totalt 221 varuhus och butiker och ca 3750 medarbetare. El-Giganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag ca 1200 medarbetare och 50 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc. För mer information, se: www.elgiganten.se