Elgiganten kommenterar fusionen mellan Dixons och Carphone

Dixons Retail, ägare till Elgiganten, annonserade idag att man avtalat om att ingå i en fusion med Carphone Warehouse.

– En sammanslagning av Carphone Warehouse och Dixons skulle innebära en stor uppsida för oss. Phonehouse har 110 butiker i Sverige som ligger bra belägna i köpcentrum och på huvudgator. Telekom är en viktig kategori där vi ständigt söker nya möjligheter som kan generera växt och en fusion skulle ge otroliga möjligheter, men det är viktigt att komma ihåg att det är mycket formalia som ska komma på plats, säger Niclas Eriksson, VD för Elgiganten.

Elgigantanten fokuserarar tillsvidare på den dagliga verksamheten och sina kunder.

Ytterligare information om detta hänvisas tillsvidare till Dixons Retail Plc:
Hannah Collyer, Head of Media Relations, Dixons Retail +44 (0) 1727 203041

• carphone warehouse
  • dixons

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. Elkjøp-koncernen där Elgiganten ingår omsatte räkenskapsåret 2012/13 26,2 miljarder NOK med ett resultat på 1100 miljoner NOK. I Norden finns totalt 289 varuhus och ca 7000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100 000 kvm stora centrallagret i Jönköping. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3000 anställda och 75 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG international plc. För mer information, se: www.elgiganten.se, www.elkjop.no, www.dsgiplc.com