Elgiganten ökar vinsten med 141 procent

För verksamhetsåret 2013/2014 redovisar Elgiganten ett resultat på 107,5 MSEK, en förbättring med hela 141 procent mot föregående år. Omsättningen ökade med 9 procent till 8 512 MSEK, på en minskande svensk hemelektronikmarknad.

Det starka resultatet beror på att Elgiganten lyckats leverera bättre än marknaden inom alla produktområden.

–  Under året har vi växt inom samtliga produktområden och framför allt inom våra satsningsområden Epoq-kök och B2B-affären. Vi har jobbat hårt för att förbättra vårt helhetserbjudande till kunderna och det har gett resultat. Vi vill vinna kundernas förtroende och då handlar det inte om att enbart erbjuda låga priser, vi måste erbjuda rätt produkt, till rätt pris med relevanta tjänster, hög kompetens och bra service, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Tillväxten för 2013/14 finns relativt jämnt fördelad mellan Elgigantens olika försäljningskanaler. Försäljningen i varuhusen och via Elgiganten Contact Center har ökat samtidigt som internetförsäljningen ökat med 11 procent. Antalet kundbesök till Elgiganten har dessutom ökat med 21 procent under perioden.

– Vår tillgänglighet är en väldigt viktig framgångsfaktor. Vi finns där kunderna finns och beroende på ärende och tidpunkt kan de välja att åka till ett av våra varuhus, besöka oss på nätet, ringa vårt kundcenter eller kontakta oss på via Facebook. Det ger en flexibilitet som kunderna både vill ha och utnyttjar. Det har vi tagit fasta på i vår omnichannel-strategi där vi nu lägger stort fokus på att erbjuda kunderna samma pris, bemötande och upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer att möta oss i, säger Niclas Eriksson.

Under året började Elgiganten mäta kundtillfredsställelsen via så kallade Happy or Not-maskiner i alla varuhus, något som väldigt många kunder väljer att använda.

–  Vi kan se en direkt effekt av vårt arbete för förbättrad service i återkopplingen från våra kunder. Idag uppger åtta av tio kunder att de är nöjda eller mycket nöjda med det bemötande de fått hos oss, vilket är glädjande, men som vi dagligen arbetar för att förbättra ytterligare, säger Niclas Eriksson.

Under 2014/2015 fortsätter utrullningen av Elgigantens nya service- och tjänstekonceptet ”KnowHow” som tillsammans med fortlöpande utbildning för medarbetarna ska säkerställa att Elgiganten på bästa sätt kan bistå kunderna med helhetslösningar för det digitala hemmet.

Under 2013/2014 etablerade Elgiganten ett nytt varuhus i Svågertorp, Malmö, två varuhus uppgraderades till Megastores och ytterligare fem varuhus nyinvigdes efter omfattande ombyggnationer. Elgiganten fortsätter sin investering i nya moderna varuhus under 2014/2015 då ytterligare sex varuhus kommer att byggas om och nyinvigas.

• kund
  • service
  • varuhus
  • knowhow