Elgiganten öppnar vid Lyviksberget i Ludvika

Sedan det första varuhuset öppnade i Sverige, den 28 september 1994, har Elgiganten vuxit till att bli Sveriges ledande hemelektronikkedja och landets tredje största detaljhandelsföretag inom sällanköpsvaror efter IKEA och H&M. Med det nypåskrivna avtalet i Ludvika fortsätter den kraftiga expansionen i Sverige. - När handelsområdet vid Lyviksberget står helt färdigt kommer en mängd butiker både inom dagligvaru- och sällansköpshandeln finnas representerade. Kundtillströmningen till Lyviksberget kommer knappast att mattas av, så för oss känns det som ett givet framgångskoncept att etablera oss där, säger Klas Erikson, franchiseledare på Elgiganten. Elgiganten i Ludvika planeras bli dryga 1200 m2 och följer Elgigantens nya butikskoncept med ”one-stop-shopping” – det vill säga möjligheten att inhandla inte bara spis eller kyl utan även köksinredning och kökstillbehör under ett och samma tak. Nu planeras 10 personer rekryteras till varuhuset i Ludvika. Blivande varuhuschefen Stefan Nyström kommer närmast från varuhuset i Avesta och har 20 års erfarenhet från branschen. Han är entusiastisk inför etableringen. – Det känns otroligt spännande att få komma igång i Ludvika. Nu får även Ludvikaborna tillgång till ett hemelektronikvaruhus med ett riktigt brett sortiment till låga priser. En annan rolig aspekt – som alltid när Elgiganten växer – är de nya arbetstillfällen som en nyetablering innebär, säger Stefan Nyström, blivande varuhuschef i Ludvika.