Elgigantens vinstsiffror

Elgiganten redovisar en resultatförbättring för verksamhetsåret 2012/2013 med 160 MSEK och en tillväxt med 12 procent till 7,8 miljarder på en minskande svensk hemelektronikmarknad.

Under perioden maj 2012 till april 2013 ökade Elgigantens försäljning från 7 till 7,8 miljarder kronor, motsvarande 12 procent. Rörselseresultatet för samma period uppgår till 45 MSEK, en förbättring med 160 MSEK mot föregående år. Under samma period har den svenska hemelektronikmarknaden haft en negativ utveckling enligt uppgifter från DHI.

Den rekordstarka försäljningen innebär att Elgiganten tagit stora marknadsandelar.

-  Allt fler kunder väljer att handla vitvaror och hemelektronik hos oss och det är jag otroligt glad över, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten. Samtidigt börjar viktiga satsningsområden som Epoq-kök och B2B-affären att bära rejält med frukt. Vi ser också en direkt effekt av våra investeringar för förbättrad service och responsen från både kunder och personal är otroligt positiv. Det gör oss än mer motiverade att fortsätta i samma anda framöver.

Integrationen mellan nätbutik och varuhus är en annan viktig framgångsfaktor. Under 2012/13 har försäljningen i varuhusen och via Elgiganten Contact Center ökat samtidigt som internetförsäljningen når nya rekord med en ökning på hela 53 procent under perioden.

-  Vi vill vinna kundernas förtroende och då är låga priser, bra kunderbjudanden och bra kundservice avgörande. Därför kommer vi också att fortsätta investera - i våra medarbetare och i moderna och effektiva varuhus som kan erbjuda kunderna ett bredare produktutbud och en enkel handel.

Nyligen påbörjades utrullningen av det nya tjänste- och servicekonceptet ”KnowHow” som tillsammans med fortlöpande utbildning för medarbetarna ska säkerställa att Elgiganten på bästa sätt kan bistå kunderna i utvecklingen mot det digitala hemmet. Här finns bland annat moln- och säkerhetstjänster, tjänster som hjälper kunderna med leverans och installation, att komma igång med sin nya produkt och med support om något skulle inträffa.

Under 2012/13 öppnade fyra Elgiganten Megastores och under verksamhetsåret 2013/14 genomförs ytterligare tretton nyöppningar, varav fyra Megastores och en nyetablering.

• omsättning
  • resultat
  • b2b
  • niclas eriksson