Högtalare och armband mest efterfrågade i julhandeln

Årets julhandeln bjöd på en starkare inledning än Elgiganten förutspått och efterfrågan visar att det är den trådlösa högtalaren och aktivitetsarmbandet som gör upp om titeln som årets julklapp.

I början av november utsåg Elgiganten den trådlösa högtalaren till årets julklapp och två veckor senare utsågs aktivitetsarmandet till årets julklapp av HUI research. Efter julhandelns första vecka lutar det åt att båda har rätt.

– Aktivitetsarmandet har haft en kraftig försäljningsökning det senaste halvåret och den trenden har fortsatt även i december. Under julhandelns första vecka ökade försäljningen med 243 procent jämfört med förra året. Ökningen för trådlösa högtalare ligger på blygsamma 68 procent i jämförelse, men då med ordentligt starka siffror från fjolåret att jämföra sig med, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Elgigantens produkter står högt på mångas önskelistor och under året har leverantörerna lanserat en rad intressant produktnyheter som stärkt intresset för hemelektronik ytterligare. Allt talar för att det kommer att ligga historiskt många elektronikprodukter under granarna i år.

– Vi har haft en otroligt positiv utveckling under året och upplever att våra produkter fyller en allt viktigare roll för kunderna. Efterfrågan fortsätter att öka och allt talar för att vi kan göra vår bästa jul någonsin med en försäljningsökning på 7 procent mot föregående år. Det visar inte minst resultatet för julhandelns första vecka som till och med gick bättre än förväntat, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

En stark efterfrågan på bland annat tv och vitvaror visar att kunderna fortsätter att investera i det egna hemmet inför de stundande storhelgerna.

En färsk undersökning med över 10 000 respondenter visar dessutom att en smart-tv ligger överst på svenskarnas önskelista, följt av en bärbar dator, surfplattan och smarttelefonen.

– I tillägg vet vi att produkter för hälsa- och välmående kommer att vara populära julklappar tillsammans med spelkonsoler, spel och film. Det är bara att konstatera att vi har många produkter som kunderna inte kan klara sig utan och minst lika många som de inte vill vara utan. Hemelektronik har en central roll i människors vardag. Nu har vi fått en flygande start på årets julhandel och ser fram emot att göra vår bästa jul med fler produkter, bättre tillgång och bättre priser än någonsin tidigare, säger Niclas Eriksson.

Mer om kundundersökningen:
I Elgigantens undersökning medverkade över 10 000 svenska respondenter som fått sätta samman en önskelista baserad på produkter både från Elgigantens sortiment och från andra branscher. Resultaten ligger till grund för de julklappstips som Elgiganten bistår kunderna med  i "Julklappshjälparen" på elgiganten.se.