Mellandagsrean står för dörren

Klockan 08:00 den 25 december startar Elgigantens stora mellandagsrea. - Det är vår enskilt största handelsdag under året och den växer för varje år som går. Vi står redo att ta emot kunderna med bättre erbjudanden och produkttillgång än någonsin tidigare, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Mellandagsrean har blivit en tradition starkt förknippad med Elgiganten. På juldagsmorgonen förra året stod det kunder utanför samtliga Elgigantenvaruhus i landet inför öppning och Elgiganten räknar med ett minst lika stort intresse från kunderna i år.

– Kunderna är prismedvetna och våra produkter fyller en allt viktigare funktion i de svenska hushållen och tillsammans skapar det en ökad efterfrågan och då i synnerhet under våra rea- kampanjer, säger Niclas Eriksson.

Om julhandeln handlar om julklappar till nära och kära så handlar mellandagsrean till stor del om att uppgradera hemmet och förbättra för hela familjen. Förutom TV så visar försäljningen från tidigare år att en stor andel kunder kommer för att handla vitvaror som kyl, frys, disk- och tvättmaskiner.

I övrigt är de produkter som är efterfrågats under julhandeln fortsatt högintressanta även under mellandagarna. Förra året passade många på att handla en bärbar dator, surfplatta, mobiltelefon och kaffemaskin och de är produkter som kommer att vara eftertraktade även i år.

– Vi har många starka erbjudanden som vi vet är intressanta för kunderna och står förberedda med bättre produkttillgång än någonsin tidigare. Vi får dessutom leveranser och kan fylla på med ytterligare produkter under rea-perioden. Efterfrågan är extrem och det är väldigt stora volymer som omsätts och vi kommer att göra allt för att göra våra kunder nöjda, säger Niclas Eriksson.

Elgigantens mellandagsrea startar klockan 08:00 den 25 december i samtliga 77 varuhus. På elgiganten.se tjuvstartade mellandagsrean redan den 23/12 kl 20:00.

Så mycket levereras till Elgigantens varuhus inför mellandagsrean (2014):

• 7000 EU-pallar med TV-apparater
  • 830 EU-pallar med kaffemaskiner
  • 1290 EU-pallar med diskmaskiner

Mellandagsrean i siffror (2013)
Statistik från Elgigantens näthandel under juldagen 2013 vittnar om stor efterfrågan under reans första dag.

• Den första timmen, klockan 08-09, registrerades en order var tredje sekund!
  • Storsäljaren inom TV-segmentet, såldes i en takt av 20 apparater i minuten!
  • Under de första 20 minuterna av mellandagsrean omsattes vitvaror och hemelektronik för 2 miljoner via hemsidan!