Nya toppnoteringar för julhandeln

Elgiganten summerar en rekordstark julhandel med en försäljningsökning på 7 procent jämfört med ett starkt fjolår. Stora tv-apparater, hörlurar, portabelt ljud och gamingprodukter var några av storsäljarna som drev tillväxten under perioden.

Från maj till och med oktober ökade Elgigantens försäljning med 2,8 procent samtidigt som branschen i övrigt hade en tuff period med negativ utveckling. Black Friday blev sedan startskottet för en rekordstark julhandel och ytterligare försäljningsökningar på 7 procent.

– Marknaden har periodvis gått kräftgång men vi har lyckats förvalta kundernas behov och efterfrågan på ett bra sätt. Med en tillväxt på 7 procent under julhandeln går vi kraftigt emot HUI’s julprognos om en ökning på 1 procent för elektronikhandeln och det är jag väldigt stolt över. Resultatet kan till viss del tillskrivas ökade snittpriser då kunderna i allt högre utsträckning väljer kvalitetsprodukter med bättre specifikationer framför produkten med till absolut lägsta pris. Det är en väldigt tydlig trend vi ser just nu, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Stora tv-apparater, hörlurar och portabelt ljud är några av storsäljarna under drivit tillväxten under perioden. Samtidigt har den starka gamingtrenden bidragit till att försäljningen av gamingdatorer ökat med 50 procent jämfört med förra året och försäljningen av tillbehör, som skärmar, tangentbord och headset ökat ännu mer. Försäljningen av spelkonsoller har däremot planat ut.

Telekomsektorn fortsätter gå starkt med en stor efterfrågan på smarttelefoner och en kraftigt ökad försäljning av tillbehör som powerbanks, mobilskal och väskor.

E-handeln står för ungefär 15 procent av den totala omsättningen under perioden.

– Nätbutiken och de fysiska varuhusen kompletterar varandra väldigt bra och stärker vårt helhetserbjudande till kunderna. Veckan innan julafton var till exempel 70 procent av internetordrarna så kallade collect@store där kunderna väljer att hämta produkterna i närmaste varuhus, säger Niclas Eriksson.

Mest sålda produkterna under julhandeln 2016

1. Hörlurar
  2. Spel och speltillbehör (gaming)
  3. Mobiltelefoner
  4. Högtalare
  5. TV
  6. Surfplattor

Mellandagsrea året ut

Nu fortsätter decemberhandeln med fullt fokus på mellandagsrean som startade den 25 december och där juldagen kunde befästa positionen som årets näst största handelsdag.

– Det har blivit tradition för många att bege sig till våra varuhus under juldagen och mellandagsrean för att handla kvalitetsprodukter till avsevärt lägre priser. Vi räknar med en fortsatt stor kundtillströmning december ut och kommer att kunna möta upp kundernas efterfrågan med en väldigt bra produkttillgång, säger Niclas Eriksson.

• julhandel
  • resultat
  • december
  • black friday
  • kund
  • hui
  • prognos
  • julklappar
  • jul
  • 2016

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 159 butiker och varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2015/2016 uppgick koncernens omsättning till 33,1 miljarder NOK. I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.