Rekordförsäljning för Elgiganten

Elgiganten säljer elektronik som aldrig tidigare. Första halvåret av räkenskapsåret 2012/2013 sålde Elgiganten varor för 3 miljarder kronor, en ökning på hela 8 procent jämfört med förra året. – Vi är glada och stolta över att öka omsättningen och förbättra resultatet i en tuff marknad, säger vd Niclas Eriksson.

En mer intensiv satsning på Megastores och större fokus på köksförsäljning och företagskunder är några av förklaringarna till den positiva utvecklingen.

- Men vi tror även att vår hårda satsning på bättre kundservice både före, under och efter köp är en viktig anledning till att det går så bra för oss nu, säger vd Niclas Eriksson.

Den rekordstarka försäljningen innebär att Elgiganten tagit viktiga marknadsandelar inom tunga produktgrupper som TV, bärbara datorer och vitvaror.

- Vi har en fin utveckling just nu och ser fram emot en riktigt bra julhandel, säger Niclas Eriksson.

Samtidigt som halvårsresultatet presenteras är även resultatet för räkneskapsåret 2011/2012 klart. Elgiganten AB sålde under perioden varor för 7,0 miljarder kronor, en ökning mot föregående år på 0,6 procent. Under samma period backade den svenska elektronikmarknaden med 4,7%. Resultatet för 2011/2012 uppgick till – 115 miljoner kronor. En stor del av det negativa resultatet är engångskostnader på 52 miljoner som uppstod i samband med sammanslagningen av bolagen Elgiganten AB och Elgiganten Grossist AB samt en förändring av varuhusstrukturen.

- Förra året valde vi att ta några strategiskt viktiga beslut för att stärka vår position på den svenska marknaden. Samtidigt gjorde vi viktiga investeringar i form av nya varuhus, förbättrad kundservice, fler internutbildningar och vidareutveckling av Epoq-kök. Även om det kostat en del är jag glad över att investera i förbättringar av verksamheten som innebär att vi kan ge våra kunder en ännu bättre service i framtiden. Så här långt har det visat sig vara mycket väl använda pengar, säger Niclas Eriksson.

Halvårsresultatet (1 maj-15 oktober 2012) visar på en mycket positiv utveckling.

- Vi ser väldigt optimistiskt på framtiden och halvårsresultatet visar att vi kommer att redovisa svarta siffror för nuvarande år, säger Niclas Eriksson.

• hemelektronik
  • försäljning
  • resultat
  • niclas eriksson