Stark säsongsstart för luftvärmepumpen

Svenskarna är tidiga att rusta sig inför vinterhalvåret. Redan i augusti noterade Elgiganten en kraftig ökning i efterfrågan på luftvärmepumpar från kunderna. Under augusti och september ökade försäljningen med hela 300 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Den enorma värmen i augusti kan ha bidragit till den tidiga försäljningsökningen.

- Luftvärmepumpen har ju den fördelen att den både ger värme och kyla. Under augusti var det extremt varmt och vissa kan ha valt att tidigarelägga sitt köp med anledning av det, men den största orsaken till att luftvärmepumpen är så populär på våra breddgrader är den kostnadseffektiva uppvärmningen, säger Stefan Ekvall, Försäljningsansvarig på Elgiganten.

Den relativt låga investeringen i kombination med energisnål drift och hög effektivitet har gjort luftvärmepumpen till favorit bland de svenska hushållen. Hälften av småhusen idag är utrustade med någon typ av värmepump, varav luftvärmepumpen är den vanligaste - och efterfrågan håller i sig.

-  Vi upplever ett ökat intresse från kunderna och har därför utökat sortimentet och tagit in fler modeller som kunderna efterfrågar. Nu kan vi också erbjuda en komplett lösning med både luftvärmepump, installation och ROT, vilket underlättar enormt mycket för kunderna. Vi har också satsat på utbildning av våra medarbetare så att de kan bistå kunderna på bästa sätt och guida dem till den produkt och lösning som bäst uppfyller deras behov. Kort sagt har vi rustat oss för en kall vinter och det verkar det som att kunderna också börjat göra, säger Stefan Ekvall.

Bra att tänka på inför värmepumpsköpet
Ju mer information du har om din bostad desto lättare är det att hitta rätt värmpump för just ditt behov.

Det är också smart att överdimensionera. En större maskin som går på halv effekt sparar mer ström än en mindre maskin som går för fullt. Det sänker också ljudnivån eftersom pumpen inte behöver gå på full effekt hela tiden.

Anlita behörig installatör. Att installera värmepumpen själv kan leda till extrakostnader i form av utestående garantier.

Med en luftvärmepump får du inte bara billigare och mer effektiv uppvärmning under vintern, utan även effektiv nedkylning under sommarens varma dagar.

Nu kan du även styra värmepumpen på distans via din smartphone och ha full koll på klimatet i huset eller sommarstugan oavsett var du befinner dig.