Stark start för Google Chromebook

Två månader efter den svenska säljstarten står Google Chromebook för närmare 15 procent av datorförsäljningen hos Elgiganten. Det varma mottagandet från kunderna gör att Elgiganten nu väljer att lansera Google Chromebook i samtliga varuhus i Sverige.

Lanseringen av ny teknologi brukar alltid tilltala kunder som är genuint intresserade och som vill vara först ut med att testa det allra senaste. Försäljningssiffrorna efter två månader visar däremot på en fortsatt stabil försäljning av Google Chromebook i de tio Elgigantenvaruhus som haft produkterna i sitt sortiment.

-  Vi vet att svenskarna brukar vara snabba att anamma ny teknik, men det är ändå intressant hur starkt trenden håller i sig. Allt tyder på att Chromebook motsvarar kundernas förväntningar och behov, säger Mark Hammarberg, Försäljningschef Data, Elgiganten.

Den stora efterfrågan från kunderna gör att Elgiganten nu väljer att lansera Google Chromebook i samtliga varuhus i Sverige.

-  Det här är en unik produkt som många kunder fortfarande inte haft möjlighet att uppleva. Det ska bli spännande att följa utvecklingen för den här produktgruppen när vi nu gör den tillgänglig i  73 varuhus, säger Mark Hammarberg.

Google Chromebook skiljer sig från övriga produkter på marknaden. Till det yttre ser den ut som en bärbar dator men till det inre liknar den mer en surfplatta i funktionalitet. Istället för olika programvaror jobbar man med applikationer och molntjänster.

-  Här har vi en viktig uppgift i att förklara skillnader och möjligheter jämfört med andra produkter för kunden, säger Mark Hammarberg. Det är en klar fördel att våra medarbetare kan demonstrera produkten direkt för kunden i varuhuset.

Topp tre Google Chromebook:
1.  Samsung Chromebook, 11.6’’ – 2990 kronor
2.  Acer Chromebook 11,6’’ - 2290 kronor
3.  Samsung Chromebook 11,6” 3G – 3490 kronor

Sortimentet utökades nyligen med HP Pavilion Chromebook, 14’’ – 2990 kronor.

För mer information om Google Chromebook se www.elgiganten.se/chromebook