Stor brandfara: Elgiganten stoppar försäljningen av grillkol

Den långvariga torkan i Sverige har medfört att skogsbrandsfaran är rekordhög. Nu stoppar Elgiganten försäljningen av bland annat grillkol.

Rekordvärmen och den ovanligt torra sommaren har lett till ett antal större skogsbränder runt om i Sverige den sista tiden.

På en pressträff under onsdagen uppmanade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att ytterligare skärpa grill- och eldningsförbuden i landet - även på privat tomt.

Elgiganten har därför vidtaget följande:

- Vi kommer att stoppa försäljningen av grillbriketter, grillkol och tändkuber med omedelbarverkan. Bakgrunden är eldningsförbudet som råder i stora delar av Sverige, säger Ass. Försäljningschef Fredrik Ohlin hos Elgiganten.

Butikskedjan stoppar försäljningen på obestämd tid. Försäljning av gas är för tillfället ej stoppat.

• Kriser, tillbud

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik, vitvaror och kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.200 anställda och 162 butiker och varuhus. Här ingår även våra Elgiganten Phone House-butikerna som du hittar i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2017/2018 uppgick koncernens omsättning till 37,3 miljarder NOK. I Norden finns totalt 415 varuhus och ca 11.000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Dixonscarphonegroup.com