Stort intresse när Elgiganten öppnade i Kungsbacka

Kungsbacka växer så det knakar. Handelsområdet Borgås, i närheten av Freeport i Kungsbacka, är ett bevis på detta och Elgigantens invigning idag på morgonen blev välbesökt.

Kön ringlade lång utanför varuhuset när det var dags att slå upp dörrarna till Elgiganten för första gången. De första 10 kunderna fick en ny mobiltelefon Nokia 5310, till ett värde av 2000 SEK. Därutöver firar Elgiganten öppningen med att ha en rad generösa invigningserbjudanden dagen till ära. Det var en lättad men väldigt glad varuhuschef som tog emot de första kunderna.

- Det här känns jättekul. Vi har arbetat hårt med att få allting på plats inför öppningen. Redan nu på morgonen har vi haft en bra försäljning. Och det känns förstås väldigt bra att vi nu kan erbjuda Kungsbacka närheten till ett stort utbud kända varumärken till låga priser, och alltid med personlig och lokal service, säger varuhuschefen Igor Radakovic.

Med en marknadsandel på cirka 15 procent är Elgiganten den största aktören på den svenska hemelektronikmarknaden och Sveriges tredje största detaljhandelsföretag, efter IKEA och H&M. Elgiganten har det senaste året arbetat hårt med att stärka sin position på den svenska marknaden och för att öka tillgängligheten för svenska konsumenter. Invigningen av varuhuset i Kungsbacka är en viktig del i denna satsning.

För mer information, kontakta:

Lisa Wahlström, presskontakt Elgiganten, mobil: 070-659 12 15
Igor Radakovic, varuhuschef Kungsbacka, mobil: 070-174 01 45

Elgiganten är Sveriges ledande varuhuskedja inom hemelektronik och vitvaror och tredje största detaljhandelsföretaget inom sällanköpsvaror. Elkjøp-koncernen är Nordens största återförsäljare av hemelektronik och vitvaruprodukter och omsatte räkenskapsåret 2006/07 16,8 miljarder NOK med ett resultat på 1,1 miljarder NOK. I Norden finns totalt 251 varuhus och butiker och ca 3750 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det nästan 100 000 kvm stora centrallagret i Jönköping. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag ca 1600 medarbetare och 63 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc. För mer information, se: www.elgiganten.se, www.elkjop.no, www.dsgiplc.com