Nyhet -

Ny studiepublikation i The Lancet: minskad risk för nya vertebrala och kliniska frakturer hos svårt bensköra postmenopausala kvinnor efter behandling med Forsteo jämfört med risedronat*

Resultaten från Lillys VERO-studie, i vilken behandlingseffekten av teriparatid (Forsteo) jämfördes med risedronat hos 1 360 kvinnor med postmenopausal osteoporos, publicerades i dag i The Lancet. Efter 24 månaders behandling med teriparatid uppmättes signifikant färre vertebrala och kliniska frakturer (både smärtsamma kot- och icke-vertebrala frakturer) än under motsvarande behandlingsperiod med risedronat. Inom forskningen är detta första gången som minskade frakturer kunnat påvisas som ”primary endpoint” i en direkt jämförande studie mellan två vanligt förekommande läkemedel som används för att behandla osteoporos i dag.

Den tvååriga randomiserade, dubbelblinda, dubbel-dummy kliniska VERO-studien jämförde effekten av daglig behandling med teriparatid (20 μg subkutant) med veckovis risedronatbehandling (35 mg peroralt). Detta hos 1 360 bensköra postmenopausala kvinnor med låg benmassa som haft minst två måttliga- eller en svår kotfraktur.

VERO-resultat efter 24 månaders behandling:

• Nya kotfrakturer uppkom hos 5,4 % av patienterna i teriparatidgruppen jämfört med 12,0% i risedronatgruppen (en relativ riskreduktion på 56 %, p <0,001).
  • Minskningen av nya kotfrakturer med teriparatid observerades redan vid 12 månaders behandling, där andelen patienter med minst en nyuppkommen kotfraktur var 3,1 % i teriparatidgruppen jämfört med 6,0 % i risedronatgruppen (en relativ riskminskning på 48 %, p <0,05).
  • Kliniska frakturer (både smärtsamma kot- och icke-vertebrala frakturer) uppkom hos 4,8 % av patienterna i teriparatidgruppen jämfört med 9,8 % i risedronatgruppen (en relativ riskreduktion på 52 %, p <0,001).

Läs mer om VERO-studien i The Lancet här

För ytterligare information: läs mer på www.lilly.com eller vänligen kontakta Erik Lindh MD, PhD, Medical Advisor Eli Lilly Sweden, tel: 08-737 88 00

* Lillys Forsteo (teriparatid) är ett receptbelagt originalläkemedel avsett för vuxna, för behandling av osteoporos hos postmenopausala kvinnor och män med ökad risk för frakturer. Risendronat som exempelvis Optinate Septimum och Risendronat Amneal är receptbelagda generika avsett för vuxna, för behandling av osteoporos hos postmenopausala kvinnor och män med ökad risk för frakturer.

PP-TE-SE-0010