Diabetesstipendium till Karolinska Institutet

Med dr Marie Björnholm och hennes forskargrupp på Karolinska Institutet får årets EFSD-stipendium inom området metabolism och komplikationer vid diabetes. Stipendiet ges specifikt till unga forskare för att uppmuntra innovativ forskning inom området metabolism och diabeteskomplikationer. Stipendiet är på en halv miljon kronor (50 000 Euro). Gruppen belönas för sin forskning kring hur leptinsystemet fungerar på cellnivå och dess koppling till fetma och uppkomsten av diabetessjukdomen.

Bakgrund
Diabetes är en av våra vanligaste folksjukdomar. Ungefär 350 000 svenskar är drabbade. De två vanligaste formerna av diabetes är typ 1 och typ 2. Typ 2 diabetes är ett växande folkhälsoproblem i hela världen. Särskilt i länder med ökad levnadsstandard där vi äter allt mer fet mat samtidigt som vi i mindre utsträckning arbetar med kroppen, förväntas typ 2 diabetes bli allt vanligare.

Innovativ forskning kring leptinets funktion
Hormonet leptin som finns i kroppen reglerar bland annat våra hunger- och mättnadskänslor. I dagsläget vet forskarna att nivåerna av hormonet leptin har betydelse för utvecklingen av typ 2 diabetes. Exakt hur leptinsystemet fungerar på cellnivå är dock ännu inte klarlagt. Därför forskar Med dr Marie Björnholm och hennes medarbetare på Karolinska Institutet kring att kartlägga leptinets funktion och signalvägar i cellerna.

- Detta har varit mitt forskarlags huvudprojekt i flera år. Vi är därför mycket glada över att vårt arbete får detta erkännande. Pengarna ger oss möjlighet att pröva nya tekniker och köpa in ny utrustning för vår fortsatta forskning. Förhoppningen är naturligtvis att vi i framtiden helt och fullt ska förstå leptinets funktion på cellnivå, vilket teoretiskt sett skulle kunna ligga till grund för nya behandlingsstrategier på området. Om ett framtida läkemedel exempelvis kan göra så att leptinsystemet fungerar optimalt, kan det hjälpa till att reglera blodsocker och fettomsättning och därmed få diabetiker att må bättre i sin sjukdom. I dagsläget behövs dock mer forskning på området, tillägger Marie Björnholm.

Fakta om stipendiet
Eli Lilly är ett av världens ledande läkemedelsföretag inom diabetes och var först med att ta fram insulin för allmänt bruk 1923. Eli Lilly arbetar intensivt med egen forskning kring diabetessjukdomen men stödjer även många oberoende forskningsprojekt som bland annat European Foundation for the Study of Diabetes (EFSD) som delar ut stipendiet: ”Research fellowships in the fields of metabolism and complications of diabetes”. Stipendiet delas ut till forskare som är 38 år eller yngre. Två framgångsrika svenska forskare får i år stipendiet för sin innovativa forsk-ning inom området metabolism och diabeteskomplikationer. Stipendiet är på en halv miljon kro-nor (50 000 Euro) vardera.

Den andra pristagaren är Fil.dr Ann Hammarstedt och hennes forskargrupp vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Teamet belönas för sin forskning kring en markör för den så kallade Wnt-signalen som benämns Wisp-2 och dess koppling till fetma och betydelse för uppkomsten av diabetessjukdomen.

Kontaktperson, Eli Lilly
Anders Toll, Vetenskaplig rådgivare, Eli Lilly Sweden AB, mobil: 070-609 88 27, e-mail: ATOLL@LILLY.COM

Mer information om European Foundation for the Study of Diabetes (EFSD) finns på: www.europeandiabetesfoundation.org/Programmes.html

Mer information om Eli Lillys forskningsstipendier finns på www.lilly.se

• diabetesforskning
  • leptin
  • eli lilly
  • diabetes
  • insulin

Lilly är ett av världens största läkemedelsbolag med ca 40 000 anställda över hela världen. Huvudkontoret ligger i Indianapolis, USA, och det svenska kontoret finns i Solna. Sedan 1876 har Lilly utvecklat medicinska produkter för att hjälpa människor leva längre, friskare och mer aktiva liv. Våra receptbelagda läkemedel hjälper människor som har drabbats av svåra sjukdomar som cancer, diabetes, benskörhet, schizofreni eller hjärtsjukdom. Upptäckterna kommer från vår egen forskning och genom samarbeten med vetenskapliga organisationer runt om i världen.

För mer information gå in på www.lilly.se