EU godkänner Strattera för behandling av vuxna med ADHD

Nu finns ett vägledande EU-godkännande av läkemedlet Strattera (atomoxetin) från Eli Lilly för behandling av vuxna med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Läkemedlet är utan centralstimulerande effekt (ej narkotikaklassat) och är sedan tidigare godkänt för behandling av barn och ungdomar med ADHD. Strattera är nu det enda läkemedlet som har fått ett EU-godkännande för initiering av behandling av vuxna med ADHD.

ADHD förekommer hos 3 till 4 procent av den vuxna befolkningen i Sverige*. De främsta symtomen är brister i uppmärksamhet och impulskontroll samt hyperaktivitet. När ADHD-symtomen är så uttalade att de leder till en funktionsnedsättning inom minst två livsområden, till exempel i arbetslivet och i hemmet, kan det blir aktuellt med behandling.

Förekomsten av ADHD tillsammans med andra psykiatriska tillstånd kan försvåra och komplicera diagnostiken. Många vuxna diagnostiseras med ADHD först senare i livet och har ofta under lång tid haft kontakt med vården eller andra myndigheter på grund av andra psykiatriska tillstånd som depression, bipolaritet, ångest, missbruk och personlighetsstörningar, utan att ha fått adekvat behandling.

– Det är ett glädjande besked att EU nu har godkänt Strattera även för behandling av vuxna som har fått sin ADHD-diagnos i vuxen ålder. Att ha obehandlad ADHD innebär begränsningar inom flera livsområden, att inte kunna utveckla hela sin potential. Det är också viktigt att ta hand om dessa patienter på bästa sätt då vi vet att de, förutom svårigheterna i vardagen, också löper en ökad risk att till exempel drabbas av depressioner och andra psykiatriska tillstånd, samt i värsta fall, att hamna i missbruk och kriminalitet, säger Pär Svanborg, medicinsk rådgivare, Eli Lilly.

Nu har Lilly som första läkemedelsföretag presenterat de studier som har efterfrågats av de europeiska läkemedelsmyndigheterna för att godkänna indikationen behandling av vuxna med ADHD. Det handlar om både kort- och långtidsstudier avseende effekt och säkerhet, samt en stor studie som visar att Strattera även förebygger återfall vid långtidsbehandling.1-14

Det är den engelska läkemedelsmyndigheten, Medicines and Healthcare products Regulatory Agency, som nu har godkänt Strattera för behandling av vuxna med ADHD. Detta vägledande EU-godkännande följs av nationella godkännanden i övriga EU-länder, däribland Sverige, inom de närmaste månaderna.

FASS kan du läsa mer om Strattera

För ytterligare information:
Länk till godkännande http://www.hma.eu/index.php?id=11&showctr=30
För frågor: Cecilia Björkman, kommunikationschef, Eli Lilly, tel. 070-609 88 36
Lillys pressrum

SESTR00274

* Fayyad J, et al. Cross-national prevalence and correlates of adult attention-deficit hyperactivity disorder. Br J Psychiatry 2007;190:402-9.

Studier på atomoxetinbehandling med vuxna patienter:

Korttidsstudier (10-12 veckor)

1)  Michelson D, et al. Atomoxetine in Adults with ADHD: Two Randomized, Placebo-Controlled Studies. BIOL PSYCHIATRY 2003;53:112–120.

2)  Hirata Y, et al. Improvements of Health-related QOL and Executive Functions of Atomoxetine in Asian Adults With ADHD: A Multinational 10-week Randomized, Double-blind Placebo-controlled Asian Study. 28th CINP World Congress of Neuropsychopharmacology; Stockholm, Sweden; June 3 – 7, 2012.

3)  Hirata Y, et al. Efficacy and Safety of Atomoxetine in Asian Adults with ADHD: a Multinational, 10-week, Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Asian Study. 28th CINP World Congress of Neuropsychopharmacology; Stockholm, Sweden; June 3 – 7, 2012.

4)  Durell TM et al. Atomoxetinefor the Treatment of ADHD in Young Adults With an Assessment of Associated Functional Outcomes. J Clin Psychopharmacol 2013; 33(1):45-54.

5)  WilensTE, et al. Atomoxetine treatment of adults with ADHD and comorbid alcohol use disorders. Drug and Alcohol Dependence 2008;96:145–154.

6)  Adler LA, et al. Atomoxetine Treatment in Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Comorbid Anxiety Disorder. Depression and Anxiety 2009; 26:212–221.

7)  Adler AL, et al. Executive Function in Adult Patients with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder During Treatment with Atomoxetine in a Randomized, Placebo-Controlled Withdrawal Study. 28th CINP World Congress of Neuropsychopharmacology; Stockholm, Sweden; June 3-7, 2012

8)  Adler LA, et al. Atomoxetine Treatment Outcomes in Adolescents and Young Adults With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Results From a Post Hoc, pooled Analysis. Clinical Therapeutics 2012; 34 (2):363-373

Långtidsstudier (6 månader)

9)  Young JL, et al. Once Daily Treatment with Atomoxetine in Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A 24-week Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Clin Neuropharmacol 2011;34(2): 51-60.

10)   Adler LA, et al. Functional Outcomes in the Treatment of Adults With ADHD. Journal of Attention Disorders 2008 11: 720-727.

11)  Adler LA, et al. Once-Daily Atomoxetine for Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. A 6-Month, Double-Blind Trial. J Clin Psychopharmacol 2009;29(1):44-50.

4-års, open-label, observationsstudie:

12)  Adler LA, et al. Long-Term, Open-Label Safety and Efficacy of Atomoxetine in Adults with ADHD. Final report of a 4-year Study. Journal of Attention Disorders 2008;12(3):248-53.

Missbrukspotential:

13)  Jasinski  DR, et al. Abuse liability assessment of atomoxetine in a drug-abusing population. Drug and Alcohol Dependence 2008;95:140-146.

Återfallsprevention:

14)  H.Uphadhyaya et al. Maintenance of Response After Open-Label Treatment with Atomoxetine in Adults With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): A Placebo-Controlled, Randomized Withdrawal Study (Poster presentation at 25th ECNP Congress, Wien Oct 2012)

www.clinicaltrials.gov