Nytt läkemedel för typ 2-diabetes godkänt i USA

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har godkänt Jentadueto, ett nytt diabetesläkemedel som kombinerar de verksamma substanserna från två andra läkemedel i en enda tablett. Jentadueto tas två gånger per dag.

Jentadueto sänker långtidsblodsockret, HbA1c, med upp till 1,7 procent hos personer med typ 2-diabetes. Det visar en studie med 791 vuxna patienter som inte fick tillräcklig god kontroll över blodsockret med kost och motion. Det finns en stark koppling mellan ett högt HbA1c-värde och risken för följdsjukdomar, som hjärtproblem, njursvikt och svårläkta sår.

De två verksamma substanserna i Jentadueto är metformin, ett väl beprövat diabetesläkemedel, och linagliptin, som tillhör den nya generationens diabetesläkemedel som stärker kroppens egen förmåga att reglera blodsockret genom att påverka hormonfrisättningen från tarmarna.

Jentadueto kan användas ensamt eller i kombination med en sulfonylureid, ett vanligt receptbelagt läkemedel för typ 2-diabetes. Jentadueto ger ingen betydande ökning av vikten, vilket är ett vanligt problem med många diabetesläkemedel.

För medicinsk information kontakta:
Anders Bröijersén, medicinsk rådgivare och leg läkare 08-721 21 56

För mer information kontakta:
Ulrika Edvinsson, pressansvarig, 08-721 21 93, 0708 582 115

• diabetesläkemedel
  • typ 2 diabetes

Boehringer Ingelheim och Eli Lilly and Company
I januari 2011 kungjorde Boehringer Ingelheim och Eli Lilly and Company en allians inom diabetesområdet som fokuserar på fyra substanser. Genom att förena sina krafter visar företagen sitt engagemang i vården av diabetespatienter och fokuserar gemensamt på dessa patienters behov. Mer information om alliansen finns på www.boehringer-ingelheim.com och www.lilly.com