Resultaten presenterade från den hittills största och helt oberoende studien av antipsykotiska läkemedel – ”CATIE”

CATIE* har genomförts av National Institute of Mental Health och kommer att publiceras i New England Journal of Medicine på torsdag, den 22 september. Resultaten offentliggjordes redan på måndagskvällen. “… the olanzapine group had the lowest rate of discontinuation, which might lead one to consider olanzapine the most effective of the medications studied. Its apparent superior efficacy is also indicated by the greater reduction in psychopathology, longer duration of successful treatment, and lower rate of hospitalizations for an exacerbation of schizophrenia.” (saxat ur studien) Bakgrund Studien tar fasta på i vilken utsträckning som personer med schizofreni slutar att ta sitt antipsykotiska läkemedel, och av vilka orsaker som det sker. Detta mått på tillfredställelse med sitt läkemedel kan ses som en sammanfattning av effekt och biverkningar, komponenter som tillsammans avgör om patienter och deras läkare behåller en aktuell medicinering. Sedan tidigare vet man att den största risken för återfall i psykos är att personer med schizofreni på eget bevåg slutar med sin medicin. Även detta är relevant då man utvärderar läkemedel från utgångspunkten hur de uppskattas av patienterna. CATIE har genomförts oberoende av de företag som marknadsför de undersökta läkemedlen, och har länge emotsetts som den hittills viktigaste jämförande studien av de vanligaste antipsykotiska läkemedlen. Resultatet i korthet Resultatet från studien presenterades sent på måndagskvällen, svensk tid. Ett lä-kemedel skilde ut sig från de annars ganska likartade resultaten, Lillys Zyprexa (olanzapin). I CATIE-studien avbröts behandlingen med detta läkemedel i genom-snitt efter 9,2 månader. För övriga läkemedel avbröts behandlingen i genomsnitt efter kortare tid: quetiapin (Astra Zenecas Seroquel) 4,6 månader; risperidon (Jansens Risperdal) 4,8 månader; ziprasidon (Pfizers Zeldox) 3,5 månader; perphenazin (Schering-Ploughs Trilafon) 5,6 månader. Zyprexa visade sig också leda till färre återinläggningar till sluten vård. Enligt skattningsskalan PANSS gav samtliga prövade läkemedel goda resultat, men Zyprexa gav en snabbare förbättring än de övriga. Om Zyprexa utmärkte sig i uppskattning från patienterna och deras läkare (mätt som tid till avbrytande av medicinering) samt i effekt, kunde också en tydligare ge-nomsnittlig viktökning noteras hos de personer som tog Zyprexa. Även blodsocker- och blodfettvärderna ökade. Av de personer som valde att avsluta behandlingen med Zyprexa, skedde detta i högre grad än för de övriga på grund av viktökning. Så här säger Pär Svanborg, psykiater och klinisk forskningsläkare vid Lilly: ”-Resultaten för Zyprexa är ganska tydliga och stödjer uppfattningen att det för många patienter kan vara det bästa alternativet. Det finns inget farligare för personer med schizofreni än återfall i psykos. -Men även i den grupp som tagit Zyprexa, och som alltså valt att behålla sitt läkemedel längre tid än för patienter som tagit andra läkemedel, hade hälften slutat efter 18 månader. Därför satsar Lilly på att utveckla nya läkemedel, liksom nya metoder för att förbättra livet och hälsan för personer med schizofreni. Ett exempel på detta är programmet ”Ett sundare liv” där vi utbildar vårdgivare och patienter i konsten att förbättra det allmänna livsmönstret för patienter med schizofreni, exempelvis att äta bättre och röra på sig. Hittills har över 50 vård-enheter utbildats inom ramen för detta program. Vi är övertygade om att vikten av en bättre allmän livshållning för personer med schizofreni kommer att upp-märksammas mer, oavsett vilka läkemedel som används, avslutar Pär Svanborg.” Kontaktpersoner: Pär Svanborg, klinisk forskningsläkare vid Eli Lilly Sweden AB: 070-609 88 93 John Ahlmark, informationschef vid Eli Lilly Sweden AB: 070-609 88 21 * = Clinical Antipsychotic Trial of Intervention Effectiveness