​Elite Palace Hotel öppnar cocktailbaren Bar 115

​Elite Palace Hotel öppnar cocktailbaren Bar 115

Den 21 mars får Vasastan i Stockholm ett bartillskott då hotellgruppen Elite Hotels of Sweden slår upp portarna till Bar 115 på Sankt Eriksgatan 115. Ambitionen är en högkvalitativ jazz- och cocktailbar med modern och varm inredning.

Kvarteren längs med Sankt Eriksgatan i Stockholm förändras ständigt. Gallerier, vintageaffärer, kaféer och kvarterskrogar i söder möter vetenskapsnavet Hagastaden med visionen om en ny stadsbild i norr. I hjärtat av Stockholms mest up-and-coming rendezvous öppnar Bar 115.

Med fokus på hållbarhet, live jazz och lyxig finger food satsar Bar 115 på att erbjuda en perfekt AW. På 100 platser kan lokalbor såväl som internationella gäster samla vänner och familj över en cocktail, ett glas vin, öl och tilltugg i den elegant inredda hotellbaren.

Drinklistan kommer vara säsongsbetonad. Välkomponerade signaturdrinkar som den fräscha Charente Fizz med smak av grape och blodapelsin varvas med Manhattan och varianter på Martini i en hommage till de mytomspunna klassiker som idag ofta hamnar i skymundan.

– Vi torkar överbliven frukt från hotellet och använder som garnityr, tar till vara på överblivet vin till sockerlag, har nedbrytbara servetter och undviker sugrör, säger barmästare Eric ”Esset” Sandberg (tidigare Mister French, Nosh and Chow).

Bar 115 serverar också ett stort utbud av gastro-snacks som Gordaloliver, friterade Marconmandlar och macadamianötter, kikos, pulpo al ajillo, och sardeller i olivolja.

Arkitektbyrån Tengbom har förvandlat lokalen till en stämningsfull oas i en stadsdel full av både kontor och konsthallar. Naturmaterial med fokus på taktilitet – Öländsk kalksten, träpaneler, mässing och läderdetaljer möter sammetssoffor och Kelimmattor – för en känsla av värme och mjukhet. En brokighet och variation i möbler och material sätter tonen.

Bar 115 öppnar den 21 mars och kommer hålla öppet måndag till fredag från 16.00 till midnatt, lördagar från 12.00 till midnatt och söndagar kl. 12.00-22.00.

Om Elite Palace Hotel

Fyrstjärniga Elite Palace Hotel är ett modernt hotell beläget vid Vanadisplan i Vasastan. Fastigheten, som byggdes år 1930, har huserat Elite Palace Hotel sedan 1958. Till våren 2020 öppnar Elite Palace Hotel en 1500 kvm stor spa- och gymdestination.

Kontaktuppgifter:

Bar 115
Elite Palace Hotel
Sankt Eriksgatan 115, Stockholm

Press:

För mer information samt bilder, vänligen kontakta Helena Åkerlind på AAKERLIND: helena@aakerlind.com, +46 707 44 37 70