Elite Hotels öppnar på Vasagatan i Stockholm

Elite Hotels öppnar på Vasagatan i Stockholm

Det anrika Adlon Hotell på Sveriges mest attraktiva hotellgata byter ägare. Hotellet, som nu blir Elite Hotel Adlon, kommer att göra Elite Hotels of Swedens redan starka hotelluppsättning i Stockholm ännu bättre.

Adlon Hotell har under många år varit familjeägt och drivs i dag av Carina Lidforss, men kommer från den 1 februari 2014 att bli en del av den svenska hotellkedjan Elite Hotels of Sweden.

Elite Hotels har, under senare år, arbetat strategiskt med att stärka sin närvaro på viktiga orter i Sverige och övertagandet av Adlon Hotell blir ytterligare ett viktigt steg i detta arbete.

–  Vi är väldigt glada över att få ta över en så omsorgsfullt omhändertagen och välskött hotellverksamhet. Adlon Hotell har ett gott renommé, ett bra läge och stor potential. Vi kommer nu att, med varsam hand, anpassa produkten till Elite-standard. Adlon kommer att bli ett viktigt tillskott till vår verksamhet säger Elite Hotels grundare, ägare och VD Bicky Chakraborty.

Adlon Hotells byggnad från 1884, som idag ägs av AFA, blev kvar när stora delar av kvarteren i området revs under mitten på 1900-talet. Byggnaden är i nyklassicistisk stil med två karaktäristiska runda torn och en stockholmsgul fasad. Med sitt historiska arv passar den utmärkt inom Elite Hotels portfölj av anrika hotell.

–  Det har varit mycket inspirerande och roligt att driva Adlon Hotell. Vi har sett en stark utveckling under den senaste 10 års-perioden och det känns rätt för mig att nu överlåta verksamheten till just Bicky. Elite Hotels har goda förutsättningar och en stark vilja att vidareutveckla hotellet och det ska bli spännande att följa det nya Elite Hotel Adlon, säger Carina Lidforss, nuvarande ägare och vd för Adlon Hotell.

Adlon Hotell har i dag 100 hotellrum, 3 välutrustade mötesrum och en lounge där det serveras mat och dryck.

För mer information kontakta Bicky Chakraborty, VD & ägare Elite Hotels, 08-566 217 70 eller Carina Lidforss, nuvarande ägare och vd för Adlon Hotell, 08-402 65 03.