Restaurang Artonnittiosju på Elite Hotel Mimer

Gästspel av Andreas Helgesson på Artonnittiosju

Den 13-16 september går årets upplaga av Umeå Smakfestival av stapeln och på Elite Hotel Mimer och Artonnittiosju är aktiviteterna under festivalen många. Bland annat gör köttbonden och kocken, Andreas Helgesson, den 15 september ett gästspel på Umeårestaurangen.

Andreas Helgesson driver tillsammans med sin fru, Gullsjö Lantbruk, och är femte generationen på Vännäsgården. Det var efter många år som framgångsrik kock som Andreas sadlade om och själv blev köttproducent.

– Jag har jobbat 25 år som kock och vet att djurets ras, ålder och kön har störst inverkan på köttets kvalité. Självklart finns det även andra faktorer med, som djuromsorg, transport och slakt. Vi på Gullsjö Gård följer våra djur hela vägen. Såväl omsorgen och tålamodet som att djuren går ute och betar är viktiga framgångsfaktorer för oss, säger Andreas.

För Artonnittiosju är närproducerade råvaror av hög kvalité ett självklart val och Kökschefen, Fredrik Gidlund, väljer omsorgsfullt råvaruleverantörer till restaurangen.

– Med producenter som Andreas är det svenska köttet i absolut världsklass och jag ser mycket fram emot att han, som är en av landets främsta köttkockar, själv tar plats i vårt kök under Umeå Smakfestival, säger Fredrik Gidlund, Kökschef Artonnittiosju.

För mer information, kontakta:

Fredrik Gidlund
Kökschef Artonnittiosju
Fredrik.gidlund@elite.se

Regioner

Elite Hotels koncern har i dag 37 hotell på 23 orter i Sverige – från Malmö i söder till Kiruna i norr – och ytterligare ett hotell byggs nu i Stockholm. I koncernen ingår också Sveriges ledande pubkedjan The Bishops Arms som omsätter c:a 500 mkr på 40 enheter. Grundare och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels of Sweden har cirka 1400 heltidsanställda med huvudkontor i Stockholm. Elite Hotels är Sveriges största privatägda hotellverksamhet. Koncernen omsätter ca 2,3 miljarder kronor årligen. Mer information om Elite Hotels finns på www.elite.se