Wihlborgs säljer Mollberg i Helsingborg till Elite Hotels

Wihlborgs säljer fastigheten Mollberg 1 i centrala Helsingborg för 97,5 Mkr till Elite Hotels of Sweden. Försäljningen sker i bolagsform och tillträdet sker omgående.

Fastigheten omfattar ca 8 000 m², varav drygt 7 600 m² hyrs av Elite Hotel Mollberg sedan 1990. I övrigt finns det tre butikslokaler i huset.

Hotell Mollberg har en lång och spännande historia. Namnet kom till redan 1802 när Peter Mollberg köpte det gästgiveri som låg på platsen. Under årens lopp har huset sedan rivits, byggts upp och byggts om för att bli den vackra och anrika byggnad som den är idag.

– Elite Hotels kontaktade oss och framförde en önskan om att få köpa fastigheten. Vi har samarbetat under många år och vi vet att det är en seriös aktör som kan ta väl hand om huset. Därför känns det rätt att fullfölja försäljningen, berättar Anders Jarl, VD för Wihlborgs Fastigheter.

– Mollberg är ett unikt hotell. Förvärvet av fastigheten ingår i vår långsiktiga plan för att utveckla produkten. Jag räknar med att vi kommer att investera ytterligare 30 Mkr i fastigheten under de närmsta åren, säger Bicky Chakraborty, VD och ägare till Elite Hotels.

Elite Hotels hyr även Wihlborgs fastighet Terminalen 2 i centrala Helsingborg där Elite Hotel Marina Plaza ligger.

För ytterligare information kontakta:
Anders Jarl, VD Wihlborgs Fastigheter, 040-690 57 10
Bicky Chakraborty, VD och ägare Elite Hotels, 08-566 217 70

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Helsingborg och Lund är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 17,3 mdkr med ett årligt hyresvärde om 1,5 mdkr. Wihlborgsaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap-segmentet.

Elite Hotels består idag av 22 kvalitetshotell på 13 orter - från Malmö i söder till Luleå i norr. I koncernen ingår också tre stycken Hotel Bishops Arms samt pubkedjan Bishops Arms med 36 enheter. Vd och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotel har cirka 4500 anställda och huvudkontoret finns i Stockholm. Koncernen omsatte totalt ca 1,5 miljarder kronor 2010.