Elkedjan och ELON startar samarbete med Barndiabetesfonden

Diabetes är en folkhälsosjukdom som drabbar flertalet, men trots det är den på många sätt en undangömd sjukdom som det inte talas så mycket om.

”Vi på ELON och Elkedjan är imponerade av Barndiabetesfonden och deras arbete”, säger Andreas Vennerstrand, marknadschef på ELON. ”Vi känner att vi borde göra något för att hjälpa till att bidra till deras insats. Genom vårt samarbete kommer vi nu att förenkla för flertalet att skänka pengar – vi ser till så att det finns en insamlingsbössa i varje butik och på så sätt täcker vi landet rent geografiskt riktigt bra.”

Bertil M. Perttu, kanslichef på Barndiabetesfonden instämmer:

”För oss på Barndiabetesfonden innebär samarbetet att vi får möjligheter till att få ökade bidrag för forskning om typ-1 diabetes samt att igenkänningsgraden om Barndiabetesfonden ökar. ELON och Elkedjan är rikstäckande kedjor med starka varumärken. Tack vare det har vi förhoppningar kring att förståelsen för typ-1 diabetes kommer att öka.”

Alla pengar i insamlingen går till forskningsprojekt kring typ-1 diabetes (även kallad barndiabetes) i Sverige.