ELKO möter upp ny standard med smart kompletteringsdosa

Den nya installationsstandarden, SS 437 01 02, föreskriver bland annat att TV-platsen ska ha minst sex uttagsbrunnar. ELKOs nya 4x1½-multidosa, med plats för hela åtta uttagsbrunnar, möter denna standard och löser smidigt och galant problemet med för få uttag.

Den nya standarden, SS 437 01 02, föreskriver ett större antal uttag än tidigare och grundar sig i behovet av att moderna bostäder och kontor har ett allt större antal förbrukare som behöver samsas om utrymmet. Ett tydligt exempel är utrymmet bakom TV:n, där det tillkommit en mängd förbrukare. Allt från spelkonsoler till bredbandsmodem och digitalboxar återfinns idag i de flesta hems TV-bänkar.

ELKOs nya multidosa tar fasta på behovet och erbjuder hela fyra uttagsbrunnar, i 1½-format,ien och samma kompakta dosa, vilket gör den speciellt lämpad för vardagsrum eller kontorsplatsen.

– Antalet skarvsladdar i hemmen och på arbetsplatser har växt exponentiellt i takt med att vi skaffar fler och fler förbrukare. Med vår nya kompletteringsdosa kan man smidigt få in hela åtta uttag, som går att kombinera på olika sätt beroende på behov. Exempelvis sex uttagsbrunnar och datauttag för kontoret eller kombinera med ett antennuttag för vardagsrummet,

säger Mats Stahl, produktchef på ELKO.

ELKOs kompletteringsdosa är avsedd för låga vägguttag och är anpassad för montering i enkel, dubbel eller trippelgips. Dosan har, precis som ELKOs övriga multidosor, integrerad borrmall, separata monteringsskruvar samt generöst med utrymme. Dosan är dessutom utrustad med flyttbara mellanväggar för maximal flexibilitet. ELKOs kompletteringsdosa finns även tillgänglig i 1-facks format.

• kopplingsdosa

ELKO är en av Skandinaviens ledande producenter av elmaterial och har i 70 år levererat kvalitetsprodukter till hem och företag. ELKO står för hög kvalitet och hållbarhet. ELKO erbjuder innovativa produkter med en modern design inom tre områden; starkström, kommunikation och kontroll. Företaget har 200 personer anställda i Norden med huvudkontor i Oslo samt dotterbolag i Sverige.

Mats Stahl

Produktchef 08-449 27 07