14 radarsensorer sprider gödsel jämnare

14 radarsensorer sprider gödsel jämnare

Det räcker inte med satellitdata och GPS-styrning för att gödningen ska hamna på rätt plats. På Elmia Lantbruk presenterar Amazone en felande länk.

– Gödselspridningen övervakas och styrs med radar, berättar Per Johnsson på Söderberg & Haak Maskin AB som är svensk representant.

Konceptet presenterades för flera år sedan, men dåtidens teknik räckte inte till. Nu är tekniken på plats och resultatet heter Argus Twin, en tillsats som mäter hastighet och spridningsvinkel på gödselkornen med 14 radarsensorer.

Än så länge passar tillsatsen bara på centrifugalspridaren Amazone ZA-TS, vilken är en precisionsspridare med en arbetsbredd på mellan 18 och 54 meter.

Radartillsatsen har potential att minska förluster och kvävegivor, undvika liggsäd och ge en jämnare proteinhalt. Dessutom blir spridningen jämnare vid körning i sidolut. Utrustningen kompenserar också för aktuell arbetsbredd och efter den typ av gödsel som används.

– Den främsta nyttan är att spridaren kompenserar för ojämnheter i gödselmedlet kvalitet, t ex om det skiktas under transporten eller om kornen har olika diameter, säger Per Johnsson.

Amazone Argus Twin har provats i fält med bra resultat och visas för första gången i Sverige på Elmia Lantbruk 19-21 oktober.

På mässan presenterar Söderberg & Haak även traktorer ur den nya 6-serien från Deutz-Fahr. Serien består av 12 modeller med motorer på mellan 156 och 226 hk, alla i miljöklass steg IV. Dessutom finns tre olika transmissioner att välja mellan.

Bland nyheterna märks ny formgivning, exklusivt bromssystem med externa skivbromsar, ny frontlyft med positionsreglering och en unik elektronisk och adaptiv framaxelfjädring.