Arentorps satsningar ger fördelar för kunderna

Arentorps Legoindustri ska få upp tillverkningsvolymerna – och det med en ny längdsvarv. Tidigare i veckan inleddes installationen av Star 32-JN.
– Det här betyder jättemycket för oss, konstaterar produktionsledaren Alexander Larsson.

I hall D huserar västgötska Arentorps Legoindustri under Elmia Subcontractor. Familjeföretaget, med anor från 1950-talet, presenterar en ny längdsvarv på mässan vars namn går under Star 32-JN.

Svarven är lämpad för detaljer upp till 32 millimeter i diameter och är utrustad med ett stångmagasin som klarar tre meter långa stänger.

– Installationen påbörjades i måndags, så vi har ännu inte kunnat se vad den går för. Men vi är övertygade om att den på ett effektivare sätt ska producera framför allt små detaljer. Min uppfattning är att svarven är extremt snabb och den kan jobba med två spindlar samtidigt. Alltså att du kan börja köra den ena sidan av detaljen medan den andra pågår, säger Alexander Larsson.

Arentorps Legoindustri vänder sig till flera branscher – men har fokuserat mer på jordbrukssektorn och fordonsindustrin. Larsson berättar att man kan tillverka det mesta, men att det framför allt rör sig om ventiler och axlar.

– Längdsvarven sköter sig själv och kan gå obemannad nattetid. Det innebär lägre kostnader för kunden och att vi lättare kan konkurrera med låglöneländer. Det är en kamp som hela tiden pågår. Men jag tror att de flesta företagen i Sverige vill gynna de inhemska underleverantörerna, menar Alexander Larsson.

För Arentorps Legoindustris del är det fjärde gången man medverkar på Elmia Subcontractor. Mässan har genom åren gett en hel del nya kunder.

– På den tiden min farfar och min far höll i företagets trådar så fanns inte marknadsföring på kartan. Men vi har märkt av de positiva effekterna av att delta på Elmia Subcontractor och det ger alltid någonting, avslutar Alexander Larsson.