Bröderna LG och Paul Håkansson, tillsammans med LG:s son Michael Håkansson som i dag är företagets vd.

Cepa firar 40 år på Elmia Subcontractor

Ordrar i princip varje år. Viktig kundvård. Och inte minst en väldigt trevlig mässa. Det är inte så konstigt att skånska Cepa återvänder till Elmia Subcontractor år efter år.

Allt började egentligen 1977 då Metalltryckeriet, som Cepa då hette, ställde ut tillsammans med Luna. Året efter blev det första riktiga året med en egen monter och därefter har det bara rullat på. Flera av de tidiga affärskontakterna på Elmia Subcontractor är med företag som fortfarande är kunder hos Cepa.

– I den här branschen går det inte att göra reklam i Sydsvenskan eller på tv, utan du måste finnas där inköpare och konstruktörer finns för att kunna skapa affärsrelationer. I princip har vi fått en order varje år som vi har ställt ut, säger LG Håkansson, som äger företaget och vars far grundade det för över 70 år sedan.

Älskar sina jobb

I dag är det LG Håkanssons son Michael som är vd och brorsan Paul, som tidigare också var en av ägarna, är trots pensioneringen fortfarande med på Elmia Subcontractor. Det går liksom inte att hoppa över.

– Det är så himla roligt att ställa ut på mässan. På vägen upp stannade vi och åt en god middag i Växjö på PM & Vänner och i kväll blir det också en god middag, säger LG.

Han får medhåll av Peter Nielsen, som under flera år var vd för Cepa och nu är ansvarig för fabriken i Polen.

– Vi har väldigt kul och älskar våra jobb. Varje år som vi kommer hit är det precis som om det var dagen efter vi lämnade åren innan, säger han.

Nya tider

Samtidigt har så klart mycket förändras under de här 40 åren. Både på Elmia Subcontractor och hos Cepa. Mässan har blivit bredare och mer internationell samtidigt som Cepa har utvecklats genom att hela tiden anamma nya tekniker. I dag är företaget en leverantör till verkstadsindustrin med specialkompetens inom laserbearbetning, djupdragning och pulverlackering. Bland de större kunderna finns Alfa Laval, ABB, Volvo, Getinge, General Electric och Jøtul.

– Vårt tankesätt är att varje komponent vi levererar ska vara så viktig och så avancerad för kunden att de inte kan kasta ut oss, säger LG Håkansson.