Ola Runnerstam från Kemppi föreläste på Elmia om digitala verktyg, ett hjälpmedel som han menar är ett måste i framtiden.

Digitala verktyg framtiden för svetsare

Ökade krav på dokumentation och spårbarhet är något som de flesta svetsare ställs inför.
– Trots det är det förvånansvärt få som använder digitala verktyg, konstaterar Ola Runnerstam, solution engineer på Kemppi, som deltar på Elmia Svets och Fogningsteknik.

Att dokumentera, verifiera och kontrollera är moment i svetsarbetet som blir allt viktigare i takt med att kraven på spårbarhet ökar från såväl kunder som certifieringsorgan. Ändå sker detta arbete till stor del manuellt idag på många företag. Arbetsorder fylls i för hand, knappas in, skrivs ut, sorteras och sätts i pärmar.

– Det är lätt att man drunknar i all dokumentation som behöver göras, men det finns digitala verktyg som både spar tid och pengar, säger Ola Runnerstam.

Kemppi har levererat utrustning till svetsindustrin i över 60 år.

– De digitala verktygen gör att du får du full spårbarhet, noggranna sammanställningar och du riskerar inte att glömma bort något dokument. Dessutom kan man i realtid följa processen och veta exakt vad som är gjort, säger Ola Runnerstam.

Men än så länge är det relativt få svetsande företag som gått över till att digitalisera denna process.

– Det finns en tröskel som är svår att ta sig över. Vår utmaning är att få industrin att förstå att man kan lita på systemen och att programvaran måste få kosta pengar. Digitalisering är framtiden, säger Ola Runnerstam.